Socialmediaonderzoek: opvallende stijging voor TikTok, Instagram en Twitter

Net als vorig jaar groeit het gebruik van TikTok enorm, en dan met name onder twintigers. En de kleinere platforms zijn best groot. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom Research.

Het Nationale Social Media Onderzoek is een trendonderzoek naar het gebruik en de verwachtingen van social media in Nederland. Dit jaar deed Newcom Research het onderzoek voor de twaalfde keer en onder ruim zevenduizend deelnemers van 15 jaar en ouder.

We zijn social media actiever gaan gebruiken, met gemiddeld 10 minuten meer per dag, zo blijkt uit de resultaten. Die stijging is met name te zien in de leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar. Ook bij het aantal gebruikte platforms vallen de 20-39-jarigen op. Alle groepen laten een stijging te zien, maar bij hen is deze het grootst: van 5 naar 5,6 platforms gemiddeld. Het landelijk gemiddelde ligt op het gebruik van 4,2 platforms per persoon ten opzichte van 3,9 vorig jaar.

Facebook daalt als enige

TikTok laat de grootste groei in het aantal gebruikers zien: maar liefst 75%, vooral onder twintigers. Onder de big five (WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn) heeft Instagram de grootste procentuele groei (11%). Het WhatsApp-gebruik blijft gelijk (0%) en Facebook daalt wederom (-1%), als enige platform overigens. Bij de wat kleinere kanalen valt de groei van Twitter op met 3,5 miljoen gebruikers (stijging 22%).

Het Nationale Social Media Onderzoek concludeert verder dat de kleinere platforms best groot zijn. In de top 5 staan Telegram, Discord, Reddit, Twitch en Signal. De eerste vier hebben meer dan een miljoen gebruikers in de doelgroep 15 jaar en ouder.

Meer informatie over het onderzoek en de resultaten vind je onder andere hier.