Sociale media spelen een steeds grotere rol in het Nederlandse medialandschap. Dat blijkt uit het Nationaal Social Media Onderzoek 2025 van Newcom, het grootste en langstlopende onderzoek naar het gebruik van sociale media in Nederland.
Uit het nieuwste onderzoek blijkt onder andere dat sociale media voor een op de acht Nederlanders de belangrijkste nieuwsbron is. Onder Gen Z is dat zelfs drie op de tien.
Sociale media zijn niet alleen een plek voor entertainment en sociale interactie, maar vormen ook een belangrijke nieuwsvoorziening. Meer dan de helft van de Nederlanders geeft aan dat sociale media hen helpen om beter geïnformeerd te zijn over de actualiteit. Voor jongeren is de impact nog groter: drie op de tien Gen Z’ers zien sociale media als hun belangrijkste nieuwsbron. Driekwart van Gen Z’ers geeft aan dat ze door sociale media beter op de hoogte zijn van actualiteit.
Jonge generaties
Hoewel tv-kijken in het algemeen nog altijd het populairste mediakanaal is, ziet Newcom een duidelijke verschuiving bij jongere generaties. Voor Gen Z zijn sociale media het favoriete mediakanaal, gevolgd door streamingdiensten.