Social Media Monitor 2025: X verliest terrein, LinkedIn wint, zorgen over gebruik

X ziet een half miljoen gebruikers weglopen, YouTube, Instagram en LinkedIn groeien verder, terwijl het Facebook-gebruik daalt. Er zijn steeds meer zorgen over de mentale impact van het gebruik van sociale media en ouders zijn bezorgd over het social-gebruik van hun kinderen.

Dat zijn enkele conclusies in het Nationale Social Media Onderzoek, het grootste trendonderzoek naar het gebruik en de verwachtingen van sociale media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.

X zag vorig jaar nog een stijging in gebruik, maar laat nu een flinke daling te zien van 14 procent. Ook bij Facebook is een kleine daling te zien, van 2 procent. Dat zijn ongeveer 180.000 gebruikers minder naar 9,9 miljoen.

YouTube, LinkedIn en Instagram groeien verder.

Ongelukkig van gebruik sociale media

De impact van sociale media op het mentale welzijn van gebruikers wordt groter, zegt Neil van der Veer van Newcom tegen Adformatie. Het vertrouwen in sociale media is al jaren laag, maar mensen blijven het wel gebruiken. Toch is er sinds vorig jaar de trend te zien dat hoe meer mensen sociale media gebruiken, hoe ongelukkiger ze worden.

Volgens het onderzoek ervaren 2,4 miljoen mensen direct een negatieve invloed op hun geluk door sociale media. Verder zeggen  2,7 miljoen mensen dat hun sociale mediagebruik echte sociale contacten in de weg staat. Vooral onder millennials is dat een probleem. Ook komt naar voren dat  5,2 miljoen mensen proberen hun gebruik te verminderen. 

Steun voor verbod gebruik sociale media kinderen

Ouders maken zich steeds meer zorgen over het socialemedia-gebruik van hun kinderen, wat blijkt uit de brede steun voor een verbod op sociale media voor kinderen onder de 16 jaar. Bijna 6 op de 10 Nederlanders is voor een dergelijk verbod, vooral door de schadelijke effecten op jonge gebruikers.