Social media: #InstaSwap laat Instagramvolgers kennismaken met andere collecties door andere ogen

Musea, archieven en bibliotheken zijn trots op hun collecties en laten dat weten via sociale media. Een nog steeds groeiend aantal instellingen doet dat met succes via Instagram. Pareltjes uit het bezit komen zo op een visuele manier bij een groot en vaak ook onverwacht publiek onder ogen. Nog leuker is om als organisaties daarbij samen te werken via een #MuseumInstaSwap. En het publiek kan aanhaken.

Door: Rob Coers

Tien Londense musea deden eind augustus 2015 mee aan een kortdurend Instagramproject: #MuseumInstaSwap, bedacht door Russel Dornan van de Wellcome Collection. De tien musea kregen als taak mee om in dat weekend een medewerker op stap te sturen naar een collegamuseum, en daar aan de hand van de museumcollectie de overeenkomsten met de eigen verzamelingen in beeld te brengen. De foto’s, video’s en teksten – voorzien van de hashtag #MuseumInstaSwap – vonden via het eigen Instagramaccount hun weg en de eigen Instagramvolgers konden zo op een bijzondere manier nieuwe musea ontdekken. Het resultaat was dat in het bewuste weekend, in Londen, meer dan driehonderd foto’s werden gedeeld. In München, Italië en New York kreeg het idee navolging en groeit het aantal met #MuseumInstaSwap getagde foto’s over de duizend.

Russell Dornan: ‘Het was fascinerend om in een geheel ander soort museum met een geheel andere collectie toch overeenkomsten te ontdekken. Dat leerde ons ook heel veel over de manier van presenteren, maar ook dat objecten met elkaar in verband konden worden gebracht.’

#MuseumInstaSwap in Nederland en Vlaanderen?

Absoluut! Het leuke van Dornans idee is dat er allerlei connecties tussen musea mogelijk zijn. Een kunstmuseum gekoppeld aan een erfgoedinstelling, het Rijksmuseum (ruim 57.000 Instagram-volgers) dat in Amsterdam op bezoek gaat bij Museum van Loon (562 volgers) of een lokaal-historisch museum (Haags Historisch Museum) koppelen met collega’s in Antwerpen (Museum Aan de Stroom).

Bibliotheken en archieven?

De varianten liggen voor het oprapen! #BiblioInstaSwap laat het publiek kennismaken met de mensen en de collecties van andere bibliotheken en via #ArchiefInstaSwap toont het Stadsarchief010 welke schatten er over Rotterdam te vinden zijn in het Antwerpse Felixarchief.

InstaSwap of Instagramaccount ‘uitlenen’?

Het is op Instagram niet ongebruikelijk dat een account voor een korte periode in beheer komt van iemand anders. De bekendheid van de gast-Instagrammer zorgt ervoor dat de accounteigenaar extra exposure krijgt. De museum-, bibliotheek- of archiefinstaswap laat collega-instellingen bij elkaar op bezoek gaan, maar die plaatsen hun fotografische indrukken op het eigen Instagramaccount.

Hoe regelen we het?

De tien deelnemende musea in Londen waren meteen enthousiast toen Russell Dornan hen benaderde. ‘De door het lot aan elkaar gekoppelde musea fotografeerden dingen die een – vaak onverwachte – link met de eigen collectie of thema hadden.’ Zaken om te regelen zijn de data (in ons land rondom het Museumweekend of de Museumnacht?), eventuele reiskosten en gezamenlijke promotionele activiteiten via de (sociale) media. En uiteraard moeten deelnemende instellingen beschikken over een Instagram-account of bereid zijn er een aan te maken.

Publieksparticipatie

De #MuseumInstaSwap is zeker niet bedoeld als onderonsje voor musea. Het publiek werd uitgedaagd om met dezelfde hashtag mee te doen, gestimuleerd door de vraag ‘Als u een museum mocht inrichten, welke van de museumobjecten zouden dan een speciale plek krijgen?’ Enkele tientallen foto’s werden door museumbezoekers op Instagram gepost, maar eerlijkheidshalve voegt Dornan daar aan toe: ‘Maar ik kan niet altijd zien of dat museummedewerkers zijn of echt mensen uit het publiek.’

Rob Coers is trainer/consultant sociale media in de bibliotheek- en informatiesector.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 4 / 2016. Het gehele nummer kun je hier lezen.