Q&A met Raimo van der Klein

Raimo van der Klein was medeoprichter van Layer, een applicatie voor de mobiele telefoon die aangeeft wat er in de omgeving te zien en doen is. Nu richt hij zich met zijn bedrijf Glasseffect op het ontwikkelen van diensten voor Google Glass. En is daarmee de eerste in Nederland.

Allerlei bedrijven focussen nu op het maken van ‘slimme’ brillen. U richt zich bewust op Google Glass?

Ik heb besloten om mij op Glass te concentreren omdat dat het enige echte platform is dat het mogelijk maakt om een slimme bril op een slimme manier aan internet te koppelen. De concurrenten richten zich vooral op de hardware. In dat perspectief is het platform achter Glass eigenlijk de echte innovatie.

Hoeveel bedrijven wereldwijd richten zich op het ontwikkelingen van toepassingen voor Glass?

Duizenden bedrijven vinden het interessant om naast hun normale werkzaamheden iets met Glass te doen. Slechts tientallen bedrijven specialiseren zich in het ontwikkelen van diensten voor Glass.

U verwacht dat Glass eerst zakelijke toepassingen krijgt. De consument komt pas later aan de beurt?

Ja, het is net zoals in het begin van de mobiele telefoon. Toen had alleen de zakenman een telefoon van 2,5 kilo.

Aan wat voor toepassingen denkt u voor de zakelijke markt?

Daar waar gebruikers hun handen nodig hebben en graag ondersteund willen worden door data. Ik denk bijvoorbeeld aan medewerkers in de buitendienst, in ziekenhuizen, restaurants, hotels en logistiek. Bij Glass is de context van de gebruiker leidend. Informatie die wordt getoond moet op dat moment in die context relevant zijn voor de gebruiker. Het klinkt simpel maar het vereist nogal wat werk aan de achterkant om dit mogelijk te maken. Ik ben vooral bezig om deze context van gebruikers in kaart te brengen en om relevante diensten te ontwerpen die gebruikers in die context ondersteunen.

Met wat voor opdrachten bent u nu bezig?

Ik geef workshops over Glass. Daarnaast ontwikkel ik Proof Of Concepts voor bedrijven. Dat laatste wil zeggen dat ik een idee of concept globaal uitwerk om iets te kunnen demonstreren.

Uit welke sector komen uw eerste opdrachten?

Veelal grote mediabedrijven, retail en bedrijven met veel medewerkers.

Wat maakt deze markt interessant?

Het doet me denken aan de tijd dat we voor het eerst internet op onze telefoon konden krijgen. Veel verhitte discussies over privacy, rechten, nut, user cases, et cetera.

Is privacy een aandachtspunt in uw opdrachten?

Het is een onderwerp dat altijd wordt besproken. Kijk, Glass werkt alleen als er data gedeeld wordt over je specifieke context. Hoe beter Glass kan inschatten wat je context is, hoe beter er bepaald kan worden welke content je ziet. Glass werkt als een dienstenleverancier die weet of je thuis bent of op je werk. Of je aan het winkelen bent of aan het sporten. Al deze kleine brokjes informatie verbeteren de dienstverlening.

Wat is volgens u vooralsnog de meest interessante toepassing die voor Glass ontwikkeld is?

Zapier.com heeft een dienst ontwikkeld die het mogelijk maakt om persoonlijk ingestelde notificaties op Glass te ontvangen. Ik filter met Zapier alles wat niet relevant is eruit. Op deze manier zorg ik ervoor dat ik precies die data ontvang die ik op dat moment wil hebben.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 1 / 2014. Het gehele nummer kun je hier lezen