Boekbloggers schrijven berichten op uitnodiging van marketingbureau. Vanaf 26 januari gaat de nieuwe dichtbundel van Ingmar Heytze, Ademhalen onder de maan, op weblogtournee. De bundel zal door diverse Nederlandse boekbloggers worden besproken. Het blogtournee wordt georkestreerd door internetmarketingbureau Not just any book. Het bureau zette eind vorig jaar het social media-marketinginstrument voor het eerst in voor de roman Blijf bij ons van Florence Tonk.
Blogtournees worden al langer georganiseerd in de Verenigde Staten en Groot-Britannië. Volgens Not just any book is het een interessante manier om een boek te promoten omdat elke blogger een unieke stem heeft en er op verschillende manieren aandacht wordt besteed aan boeken en schrijvers, bijvoorbeeld in de vorm van een recensie, interview, achtergrondverhaal, mail & win-actie of een column.
Een uitgever of een auteur betaalt voor het laten organiseren van een blogtournee. Voor bloggers is deelname gratis. Zij worden beloond met een gratis boek.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 1&2 / 2012. Het gehele nummer kun je hier lezen