Nieuw journalistiek platform SPIL wil nieuwsarmoede onder jongeren aanpakken

SPIL, een nieuw platform voor en door jongeren, is dinsdag van start gegaan. De nieuwe journalistieke speler wil nieuwsarmoede onder jongeren tegengaan door onafhankelijke en inhoudelijke journalistiek aantrekkelijk te maken.

SPIL is te vinden op TikTokInstagram en YouTube, en heeft een eigen podcast en nieuwsplatform. Het platform biedt zowel onderwerpen die jongeren direct raken als bredere achtergronden. Wel altijd verteld vanuit het perspectief van de jonge redactie. De kern bestaat uit vier twintigers, die naast journalist ook presentator en reporter zijn. Zij werken samen met een ervaren hoofdredacteur.

Verder werkt SPIL samen met journalistieke creators en heeft ook het publiek een stem. Daarvoor is de community ‘SPIL*ERS’. waar jongeren uit heel Nederland gratis lid van kunnen worden.

Jongeren voelen zich niet vertegenwoordigd

Uit grootschalig onderzoek van SPIL en Motivaction is gebleken dat slechts een derde (36%) zich vertegenwoordigd voelt door de media. Maar vier op de tien (42%) vindt dat nieuwsmedia duidelijk maken hoe ze hun onderwerpen kiezen. Minder dan de helft (45%) is bovendien van mening dat thema’s die jongeren aangaan genoeg aandacht krijgen.

SPIL is onderdeel van Mediahuis groep, dat ook onder andere De Telegraaf en NRC uitgeeft.