Leescoalitie start meerjarig leesoffensief ‘Wie leest heeft een goed verhaal’

OCW-minister Eppo Bruins heeft zaterdagochtend het startschot gegeven voor een grote nieuwe campagne van de Leescoalitie, die meerdere jaren moet gaan duren. Met onder meer een kerstcommercial over lezen wil zij in de decembermaand de aandacht op lezen vestigen.

De titel van de campagne is ‘Wie leest heeft een goed verhaal’. Ierland was de inspirator ervoor; daar werd na schokkende resultaten over leesvaardigheid met succes een maatschappelijke prioriteit gemaakt van lezen. Dit laat volgens de Leescoalitie zien dat een landelijke verandering mogelijk is. De campagne wordt ondersteund door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).

Kerst en erna

Het is voor het eerst dat de Leescoalitie een kerstcommercial heeft gemaakt over de kracht van lezen. De reclamefilm toont hoe lezen twee verliefde jongeren tijdens de feestdagen samenbrengt. ‘Lezen is van levensbelang en vormt een basisrecht voor ieder kind’, zegt Eveline Aendekerk, directeur van boekenkoepel CPNB. ‘Goed leren lezen is essentieel in de strijd tegen kansenongelijkheid en cruciaal voor het functioneren van een samenleving.’

De centrale boodschap van de campagne zal na kerst het hele jaar door worden herhaald: in kranten en bladen, op bushokjes, op straat, op winkelruiten, op masten en op sociale media. Ook de partners uit de Leescoalitie kunnen de boodschap meenemen in hun uitingen. 

De Leescoalitie is een samenwerkingsverband van tien organisaties die zich bezighouden met lezen en geletterdheid. Dit zijn: Stichting Lezen (voorzitter), KB nationale bibliotheek, Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB), Nederlands Letterenfonds, Literatuurmuseum/ Kinderboekenmuseum, Stichting Lezen en Schrijven, Taalunie, Schrijverscentrale en De Schoolschrijver.