Nederlanders van 13 jaar en ouder besteden dagelijks gemiddeld 1 uur en 28 minuten aan nieuws. Zij volgen het nieuws via gemiddeld 4 nieuwskanalen. Nieuwssites en -apps worden het meest gebruikt.
Dat blijkt uit het onderzoek GfK Trends in digitale media in samenwerking met brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia. In het onderzoek zijn alle nieuwsdragers aan bod gekomen.
Digitaal nieuws
Vrijwel iedereen volgt (weleens) het nieuws. De meeste Nederlanders informeren zich via nieuwssites en -apps. 85 procent maakt er al dan niet frequent gebruik van. Daarna volgt het nieuws van de traditionele media. Ruim driekwart van de dertienplussers bekijkt weleens nieuwsprogramma’s op tv en twee derde beluistert het nieuws op de radio.
De gedrukte kranten worden door ruim de helft van de Nederlanders gelezen. Hetzelfde percentage haalt zijn nieuws (ook) van sociale media.
Dagblad vaker digitaal gelezen
Er leest een steeds grotere groep de digitale kopie van een dagblad. Het gebruik van deze variant is ten opzichte van het vorige onderzoek met 7,5 procent toegenomen. De groeiende populariteit is in lijn met bevindingen uit ander recent onderzoek.
Tijdsbesteding
Alle mediumtypen samengenomen besteedt de gemiddelde nieuwsvolger 614 minuten per week aan nieuws. Dat komt neer op bijna anderhalf uur per dag. Dat is een gemiddelde voor de doorsnee Nederlander, verdeeld over online, tv, radio en print.
Nederlanders besteden veel tijd aan updates via nieuwssites en apps. Gemiddeld bijna een half uur per dag. De meeste tijd wordt daarbij opgeëist door nieuws op de smartphone, gevolgd door tablet en pc/laptop.