Nationale Strategie Digitaal Erfgoed 2021-2024 ook voor de cultuurproducerende sector

Het Netwerk Digitaal Erfgoed (NDE) heeft de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed 2021-2024 gelanceerd, een geactualiseerde versie van de bestaande strategie die ‘nog beter aansluit bij onze digitale wereld’ en is verbreed naar het erfgoed van de kunstensector en de creatieve industrie.

Demissionair minister van OCW Ingrid van Engelshoven zette vorige maand haar handtekening eronder. Uitvoering van de strategie is sinds 2015 gelegd bij partners binnen het NDE. Van Engelshoven benadrukte dat de update van de eerste versie noodzakelijk is vanwege de verdere digitalisering van de maatschappij en de impact hiervan op ons erfgoed. Ook wees ze op het onverminderde belang van toegang tot digitaal erfgoed. Het vertelt immers verhalen over waar we vandaan komen en wie we zijn.

De geactualiseerde strategie betekent voor het netwerk ‘de stap naar een nog intensievere samenwerking, met nog meer partners’, aldus Van Engelshoven. ‘Maar ook: de stap naar nog meer toegankelijkheid, voor nog meer mensen. En de stap naar het verkennen van wat de nieuwste technologieën ons kunnen bieden.’

AI en big data

Nieuw in de geactualiseerde strategie is het opnemen van erfgoed van de kunstensector en de creatieve industrie. Digitale archieven van cultuurproducerende instellingen vormen steeds vaker een bron voor nieuwe artistieke producten, bieden nieuwe inzichten in het creatieproces en zijn een inspiratiebron voor makers, van kunstenaars tot ontwerpers. De nieuwe platformen Podiumkunst.net en het Netwerk Archieven Design en Digitale Cultuur helpen, samen met DEN Kennisinstituut cultuur & digitalisering, de cultuurproducerende instellingen bij hun digitale collectievorming.

De geactualiseerde strategie benoemt ook de ambities van erfgoedinstellingen, wetenschap en technologie om de komende jaren sterk in te zetten op artificiële intelligentie (AI), big data en andere technologieën. Zo kan het erfgoed nog breder worden verspreid. De werkgroep Cultuur en Media van de Nederlandse AI Coalitie (NLAIC) zet in een gemeenschappelijke innovatieagenda voor de cultuur en media alle kansen op een rij. 

Meer informatie over de nieuwe strategie vind je deze link. Je kunt je hier ook inschrijven voor de online lancering op 20 april van 15 tot 17 uur.