Het Nationaal Archief heeft haar site samengevoegd met Gahetna.nl, die gericht was op gebruikers van archieven.
De afgelopen jaren onderhield het Nationaal Archief twee websites: een voor de zakelijke klanten (nationaalarchief.nl) en een voor de gebruikers van archieven (gahetna.nl). “Beide websites waren aan vervanging toe,” zegt communicatieadviseur Dirk-Jan Emans. “Dat bood ons de kans om onze websitekeuzes volledig te herijken en de websites samen te voegen. Op die manier bieden we al onze diensten en informatie aan via één loket. We presenteren nu één website waarbij de bezoeker zelf bepaalt hoe hij door onze informatie navigeert. We zijn met één website goed vindbaar voor alle partijen.”
Driedeling
De site is opgedeeld in drie onderdelen: Onderzoeken, Beleven en Archiveren. “Deze driedeling verwoordt de primaire behoeftes van onze klanten, aldus Emans. “De klantvraag hebben we uitgebreid onderzocht aan de hand van gesprekken en vragenlijsten. Iedere klantgroep wordt zo in zijn eigen omgeving optimaal bediend.”
Aanpassingen
“De site is medio januari live gegaan. We ontdekken nu waar aanpassingen aan de site nodig zijn, mede door signalen van onze klanten. Dat blijven we doen; de site wordt continu aangevuld en aangepast op basis van klantvragen en ontwikkelingen. Tijdens het ontwikkelen van de website hebben we intern intensief met een doorsnee van de hele organisatie samengewerkt. De online dienstverlening in ‘Onderzoeken’ wordt op dit moment doorontwikkeld. De oplevering van dit onderdeel staat gepland voor later dit jaar.”