MKB Nederland: veel bedrijven nog niet voorbereid op nieuwe toegankelijkheidswet

Meer dan 70 procent van de digitale producten en diensten voldoet niet aan de normen van de aankomende European Accessibility Act (EAA), ofwel de nieuwe toegankelijkheidswet. Dat terwijl de EAA vanaf komend weekend volledig van kracht is. Bedrijven lopen daarmee het risico een boete te krijgen, waarschuwt MKB Nederland.

Vanaf 28 juni 2025 zijn aanbieders van onder andere websites, apps, pinautomaten, e-books, ticketservices en mediadiensten verplicht hun producten en diensten toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. ‘De EAA is niet zomaar een papieren tijger; het is een harde eis voor markttoegang in de hele EU’, zegt Mohamed Nabih, projectleider digitale toegankelijkheid bij VNO-NCW en MKB-Nederland. ‘Wie nu niet handelt, loopt risico op boetes én sluit onbedoeld miljoenen consumenten uit.’

Nog grote stappen nodig

Een recente inventarisatie onder bedrijven en instellingen in zowel de publieke als private sector laat zien dat er nog grote stappen nodig zijn. Zo blijkt onder meer dat 71 procent van de e-commercewebsites niet goed navigeerbaar is met toetsenbord of schermlezer. Ook mist driekwart van de mobiele apps essentiële visuele elementen zoals alternatieve tekst of contrastcontrole. Meer dan de helft van de digitale betaalautomaten biedt geen auditieve of tactiele ondersteuning.

Volgens de Europese Commissie heeft ongeveer 20 procent van de EU-bevolking een vorm van beperking. In Nederland gaat het om ruim 2,5 miljoen mensen. Digitale toegankelijkheid raakt daarmee een groot en groeiend deel van de samenleving.

‘Investeren loont’

Naast het voldoen aan wetgeving levert investeren in toegankelijkheid ook duidelijke voordelen op, aldus MKB Nederland. Een hogere klanttevredenheid van gemiddeld +23 procent in Net Promoter Score (NPS), lagere bounce rates en versterking van merkvertrouwen en maatschappelijk imago, somt Nabih op. ‘Voor ondernemers is digitale toegankelijkheid niet alleen een verplichting, maar ook een concurrentievoordeel.’