Ministerie SZW zoekt ketenarchitect schuldenketen

Wil jij je sterk maken voor het aanpakken, oplossen en voorkomen van problematische schulden? Word dan architect schuldendomein bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)!

Functieomschrijving

Ruim 700.000 huishoudens in Nederland kampen met problematische schulden. Deze hebben een enorme impact op het leven van mensen en leiden tot hoge maatschappelijke kosten. Het kabinet wil samen met de partners in het schuldendomein problematische schulden aanpakken, oplossen en voorkomen. Onze partners zijn ministeries, gemeenten, uitvoeringsorganisaties, schuldeisers, werkgevers en andere relevante partijen. Voor veel maatregelen is een vorm van gegevensdeling nodig. Denk aan het integraal schuldenoverzicht waarmee schulden in kaart worden gebracht of een pauzeknop waarmee incassomaatregelen tijdelijk worden gepauzeerd. Samen met architecten van de partners stel je een doelarchitectuur op, die op domeinniveau kaders en richtlijnen hiervoor geeft. Jij hebt daarbij een trekkende, verbindende en richtinggevende rol. Zo ben jij van waarde voor burgers in Nederland die met schulden kampen.

Je wordt onderdeel van het Ketenbureau, een dynamisch onderdeel van SZW dat regie voert, stelselverantwoordelijk is en faciliteert. Het bureau heeft te maken met beleid, de koers van het ministerie, de uitdagingen bij onze ketenpartners en leveranciers. Tegelijkertijd speelt het in op veranderende wet- en regelgeving en de belangen van de burger (de eindgebruiker). Jouw werkterrein is het gehele schuldendomein. Je houdt alle ontwikkelingen in de gaten en zorgt ervoor dat de doelarchitectuur functioneel en actueel blijft. Daarnaast toets je of veranderinitiatieven in het domein voldoen aan de geldende architectuurafspraken en bereid je de besluitvorming hierover voor.

Je bent dé (strategisch) gesprekspartner van de partners, de betrokken beleidsafdelingen en het CIO-office van SZW. Je denkt mee over de inzet van informatievoorziening en gegevensdeling om de strategische beleidsdoelen voor het aanpakken van schulden te behalen. Daarbij zorg je voor inhoudelijke scherpte, nauwkeurig werk en gedegen documentatie. Waar nodig haal je actief informatie op, stem je deze af met de betrokken partijen en zet je deze om in architectuurplannen.

Functie-eisen

Je hebt een brede blik op de informatievoorziening en kunt op strategisch niveau meedenken over vraagstukken binnen het schuldendomein. Je hebt hierbij oog voor de omgeving en de diverse behoeften en belangen. Voor zowel het ministerie als onze partners ben je een sparringpartner op strategisch, tactisch én operationeel niveau. Samenwerken is voor jou vanzelfsprekend: je deelt actief jouw kennis en staat open voor verschillende perspectieven, waarbij je flexibel bent in je aanpak.

Verder heb je:

  • Wo-werk- en denkniveau.
  • Minimaal drie jaar ervaring als (domein)architect, bij voorkeur in een domein waarin overheidspartijen samenwerken.
  • Bij voorkeur kennis van en ervaring met het beleid van de Rijksoverheid over informatievoorziening.
  • Goede communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk.
  • Goede adviesvaardigheden; je kunt complexe informatie helder verwoorden en verschillende belanghebbenden meenemen in jouw inzichten.

Wij staan voor gelijkwaardige kansen op de arbeidsmarkt. Om te voorkomen dat onze onbewuste associaties bij een kandidaat onbedoeld een selectiebeslissing kleuren, proberen we het proces zo veel mogelijk te objectiveren. Daarom moedigen wij je aan om je ervaring, kennis en competenties te benadrukken in je cv en motivatiebrief aan de hand van de functie-eisen.

Arbeidsvoorwaarden

Salarisniveau: schaal 13
Maandsalaris: min € 5.212 – max. € 7.747 (bruto)
Dienstverband: arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Contractduur: 12 maanden
Minimaal aantal uren per week: 32
Maximaal aantal uren per week: 36

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast het salaris ontvang je een Individueel Keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,50% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom, of besteden aan fiscaalvriendelijke doelen.

De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je ov-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.

Inclusief samenwerken aan een belangrijke missie

Je komt in een organisatie te werken die zich inzet voor een belangrijke missie: eerlijk, gezond en veilig werk, en bestaanszekerheid voor iedereen. Om aan te sluiten bij de behoeften uit de samenleving streven we naar diversiteit in de samenstelling van onze teams. En naar een cultuur waarin we verschillen zien, waarderen en benutten. Zo vergroten we onze denkkracht, blijven we van elkaar leren en verstevigen we contact met de mensen waarvoor we ons werk doen. Met welk perspectief en vanuit welke levenservaring verrijk jij onze organisatie? En wat drijft jou om je in te zetten voor Nederland? We zijn benieuwd naar de ervaringen die jij meeneemt in jouw werk.

Bijzonderheden

  • Je bent niet verplicht om je geboortedatum en geslacht in je cv en sollicitatiebrief te vermelden.
  • De selectieprocedure bestaat uit een briefselectie, (een) selectiegesprek(ken) en een arbeidsvoorwaardengesprek. Na elke fase bepalen we welke kandidaten doorgaan naar de volgende fase van de sollicitatieprocedure.
  • Wacht niet tot de deadline met solliciteren: bij voldoende belangstelling starten we tussentijds met selectiegesprekken en kan de vacature eerder sluiten.
  • Wij omarmen hybride werken.

Wat bieden wij jou nog meer?

  • Een prettige, open werksfeer met veel aandacht voor het individu.
  • Een mooie werkomgeving op een paar minuten loopafstand van Den Haag Centraal Station en een kantine gericht op gezonde voeding.
  • Veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en groei, bijvoorbeeld in de vorm van diverse opleidingsmogelijkheden.
  • Oog voor een goede werk-privébalans; je werktijden/dagen stem je in goed onderling overleg met je naaste collega’s af.
  • De mogelijkheid tot hybride werken (het percentage dat je vanuit huis dan wel op kantoor werkt kan echter per functie/afdeling verschillen).
  • Een vergoeding om thuis een prettige werkplek in te richten, conform de Cao Rijk.

Solliciteren?

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid nodigt je uit op haar site te solliciteren. Het Rijk hecht waarde aan een diverse en inclusieve organisatie. Werken in divers samengestelde teams maakt ons effectiever en innovatiever en het maakt het werk leuker. Eenieder wordt daarom uitgenodigd te solliciteren.

Tip: download de vacaturetekst, inclusief de gegevens van de vacaturehouder, voordat de vacature sluit. Hierna zijn deze gegevens online namelijk niet meer zichtbaar.