Digitale sporen zeggen veel over IQ, leeftijd en persoonlijkheid.
Onderzoek toont aan dat intieme persoonlijke kenmerken met een hoge mate van nauwkeurigheid kunnen worden voorspeld aan de hand van ‘sporen’ die worden achtergelaten tijdens schijnbaar onschuldig digitaal gedrag, zoals het liken van artikelen, foto’s en pagina’s op Facebook. Het onderzoek, dat is verricht aan Cambridge University, roept belangrijke vragen op over gepersonaliseerde marketing en online privacy.
Uit de studie blijkt dat ras, leeftijd, IQ, seksuele voorkeur, persoonlijkheidskenmerken, drugsgebruik en politieke opvattingen verrassend nauwkeurig kunnen worden afgeleid uit de analyse van Facebook- ‘likes’. Veel Facebook-gebruikers delen hun ‘likes’ met iedereen.
De onderzoekers vergelijken de likes met zoekopdrachten bij Google, Bing en andere zoekmachines en browsergeschiedenissen. Ook die informatie, die over het algemeen niet openbaar is, verraadt uiterst persoonlijke voorkeuren. Volgens de wetenschappers wijzen de resultaten van hun onderzoek erop dat een mogelijke revolutie op het gebied van psychologische tests op handen is. Die kunnen in de toekomst worden uitgevoerd op zeer grote schaal tegen zeer lage kosten.
Terwijl de onderzoekers wijzen op de mogelijkheden voor psychologische onderzoeken en gepersonaliseerde marketing om online diensten met behulp van voorspellende modellen te verbeteren, waarschuwen ze ook voor de gevaren voor de privacy van gebruikers. De wetenschappers stellen dat veel online consumenten het onaanvaardbaar zouden vinden als bedrijven en overheden hun digitale sporen zouden analyseren.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 3 / 2013. Het gehele nummer kun je hier lezen