KB krijgt nieuwe huisstijl

Nieuw logo moet ‘beter laten zien dat de KB de nationale bibliotheek is, voor iedereen in Nederland’.

Lang had de Koninklijke Bibliotheek (KB) vooral taken rond wetenschap en erfgoed, inmiddels zijn er nieuwe opdrachten en werkzaamheden bijgekomen. Zo is in 2015 de regiefunctie voor het stelsel van openbare bibliotheken toegevoegd aan de wettelijke taken van de KB en bereikt ze met bijvoorbeeld onderzoeksprojecten, digitale taken en netwerkactiviteiten ook weer een ander publiek dan voorheen. Kortom, de doelgroep is flink uitgebreid. Met de nieuwe huisstijl wil de KB laten zien dat ze er als nationale bibliotheek voor iedereen in Nederland is.

Het nieuwe logo verbindt, aldus een persbericht, “de klassieke wereld van de Koninklijke Bibliotheek met de toegankelijke wereld van de KB als nationale bibliotheek”. Beide werelden worden verbonden door een boekpijl. Dit symbool staat volgens de KB “voor ‘lees meer’ en refereert aan vooruitgang en ontwikkeling, een online button en een open boek”.