KB en CPNB sluiten overeenkomst om digitaal lezen te promoten

De KB en de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) hebben een samenwerkingsovereenkomst ondertekend om (digitaal) lezen te promoten. De komende drie jaar wordt de online Bibliotheek ingezet bij meerdere campagnes, zoals de Kinderboekenweek.

Bij de leesbevorderende campagnes zoals de Nationale Voorleesdagen, de Kinderboekenweek en Heel Nederland Leest zal het aanbod van de online Bibliotheek zoveel mogelijk aansluiten. Het doel is om zowel online als offline voor meer bibliotheekbezoeken te zorgen.

Uit onderzoek van KB en CPNB blijkt dat veel Nederlanders niet vaak boeken kopen of lenen. De samenwerking richt zich vooral op deze ‘laagfrequente’ lezers. Dit is een groep lezers die door deze samenwerking moet worden geïnspireerd en geholpen om net dat ene boek extra te lezen. Deze lezers willen vaak wel meer lezen maar ervaren barrières, zoals keuzestress of tijdgebrek. Dat kan makkelijk weggenomen worden, aldus de twee organisaties.

Niet iedereen bekend met aanbod

Mariëlle van Tilburg, coördinator online Bibliotheek: ‘Uiteindelijk maakt het ons natuurlijk niet uit op welke manier mensen lezen: met een fysiek boek, e-book of toch liever een luisterboek. Met deze nieuwe samenwerking en de campagnes die daar uit voortkomen, willen we mensen erop attenderen welke mogelijkheden er zijn om digitaal te lezen. We merken bijvoorbeeld dat lang niet iedereen bekend is met het aanbod van de online Bibliotheek.’

Op de foto: Eveline Aendekerk (CPNB) en Wilma van Wezenbeek (KB). Foto: KB