KB begint campagne om digitaal lezen op de kaart te zetten

Uit onderzoek blijkt dat zo’n 40 tot 45 proccent van de Nederlanders (nog) niet weet dat je bij de bibliotheek ook digitaal kunt lezen. Daarom begint de KB in 2025 een nieuwe campagne om mensen hiervan bewust te maken.

De hoofdboodschap van de campagne is ‘Hetzelfde verhaal, maar dan digitaal’. De campagne duurt een jaar en bestaat uit drie periodes van elk zes weken. Het eerste deel start op 13 januari. De boodschap is dan te zien op sociale media en in advertenties in bijvoorbeeld kranten. 

Incidentele lezer

De campagne richt zich op de incidentele lezer: mensen die van lezen houden, maar dat door allerlei factoren niet zo vaak doen. In Nederland zijn zo’n 1,9 miljoen van dergelijke lezers. Digitaal lezen zou deze groep kunnen helpen het lezen weer op te pakken, want een digitaal boek is snel en altijd beschikbaar.

Heel het land doet mee, met uitzondering van de provincie Noord-Holland: daar loopt namelijk in diezelfde periode een campagne van een aantal bibliotheken met de boodschap ‘Ga mee offline’. De boodschap ‘Hetzelfde verhaal, maar dan digitaal’ is dan verwarrend.