Toegegeven: als je in Google zoekt op woorden als ‘advertentieblokkeerder’ of ‘advertentieblokker’, kun je constateren dat er genoeg media zijn die deze begrippen hanteren in artikelen. De Volkskrant bijvoorbeeld, in 2012, of Elsevier, in augustus van dit jaar. Toch zie je het woord voor mijn gevoel veel vaker in de onvertaalde variant opduiken. Ook de NOS kopte op 10 september nog dat websites steeds meer met adblockers worstelen.
Het omzeilen van advertenties op websites is natuurlijk niets nieuws. Er bestaan al vele jaren extensies voor browsers als Firefox en Google Chrome die je in staat stellen zelf te bepalen welke content van aanbieders je wel en niet krijgt te zien. Met een beetje goede wil zou je zelfs RSS-readers als adblockers kunnen beschouwen. Als websites de teksten aanbieden als zogenoemde ‘volledige feed’ kun je in een app als Feedly, en vroeger in Google Reader, artikelen gewoon helemaal lezen, zonder reclamebanners voorgeschoteld te krijgen.
Dat de media sinds kort opeens veel schrijven over adblockers heeft te maken met de toegenomen populariteit ervan. Voorheen was de benodigde software alleen bekend in een kleine kring van liefhebbers en professionals maar dankzij gebruiksvriendelijke apps als Adblock Plus en FB Purity (voor Facebook) heeft ook het grote publiek zijn toevlucht genomen tot de blokkeerders. Mediabedrijven zien dat uiteraard als een bedreiging van hun advertentie-inkomsten en namen recent tegenmaatregelen; zonder die inkomsten kunnen zij immers niet voortbestaan. Google blokkeert nu de blokkeerders van advertenties op YouTube en ook de Washington Post leidt bezoekers die reclame vermijden alsnog naar een advertentiepagina. Apple daarentegen haalde het nieuws omdat het adblockers gaat toestaan binnen Safari op iPhones, om de mobiele gebruikerservaring te verbeteren.
Wie het kat-en-muisspel zal winnen weet niemand, maar dat het nog niet gespeeld is, is wél zeker. Op de site Themetisfiles.com stuitte ik onlangs op het instructieve artikel ‘Blocking Ad Block Blockers’. Ik las het met belangstelling, terwijl ik me afvroeg hoe De Volkskrant zo’n verhaal zou oppikken in normaal Nederlands. ‘Het blokkeren van advertentieblokkeerdersblokkeerders’ zie je toch liever ook niet terug als kop.
Edwin Mijnsbergen is redacteur van IP en freelance informatiespecialist.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 7 / 2015. Het gehele nummer kun je hier lezen.