Hogeschool Inholland speelt in op de groei van misinformatie en lanceert in samenwerking met het Instituut voor Beeld en Geluid de MediaNumeric Academy. Deze gratis online cursus richt zich op studenten en professionals in creatieve beroepen met als doel hen te leren hoe ze kritisch met data kunnen omgaan.
Initiatiefnemer Natalia Berger, onderzoeker bij het lectoraat Inclusion and the Creative Industries, ziet dat door de razendsnelle ontwikkeling van digitale media en de onophoudelijke informatiestroom door onder meer AI het risico op misinformatie groeit. De MediaNumeric Academy moet leren data effectief te verwerken in communicatie en storytelling, en leren om te gaan met zaken als misinformatie, fake news en digitale manipulatie.
‘Datageletterdheid net zo belangrijk als lezen en schrijven’
Berger merkt op dat veel aankomende creatieve professionals moeite hebben met het verzamelen en analyseren van data, wat de kans op misinformatie vergroot. ‘Datageletterdheid is net zo belangrijk als lezen, schrijven en rekenen. De invloed van online informatie is niet te stoppen, en het is cruciaal dat je die informatie op waarde kunt schatten en betrouwbare data kunt verzamelen en interpreteren.’
Deelnemen kan hier.