De afgelopen weken is er een vloedgolf aan nieuwe smartwatches gepresenteerd. Er is een trend van omgebouwde, relatief grote en bonkige smartphones die moeizaam om de pols gedragen konden worden, naar specifiek en nieuw ontworpen, zelfs hippe, multifunctionele pronkstukken die vooral informatieverstrekkers zijn. Uit het aanbod selecteerde Richard de Jeu de opvallendste slimme horloges. Hoe slim zijn de nieuwste smartwatches?
Door: Richard de Jeu
Asus ZenWatch
Wat opvalt in de nieuwste lichting smartwatches zijn de verschillende prijsklassen – met kennelijk bijbehorende doelgroepen. De Asus ZenWatch bijvoorbeeld is vooral een instapmodel: laaggeprijsd (199 dollar) en met beperkte functionaliteit (wel een hartslagmeter, maar niet gekoppeld aan een smartphone). Als een eerste kennismaking kan dit horloge aantrekkelijk zijn voor een grote doelgroep die (nog) niet in het hogere segment wil investeren.
Moto 360
De Moto 360 smartwatch is al van een ander kaliber. Natuurlijk pas echt interessant in combinatie met een (Android) smartphone, anders blijft het vooral een leuk digitaal horloge met fitnessfunctionaliteit (hartslag en stappenteller).
Naast informatie uit de smartphone verschijnt er vanuit het geïnstalleerde Android Wear ook additionele informatie (nieuws, sport, weer et cetera) van Google Now op het horlogescherm. Bij geen gebruik gaat het scherm op zwart, maar beweegt de gebruiker zijn arm richting het gezicht, dan wordt het scherm door een lichtsensor weer geactiveerd. Leuk is de draadloze oplader, waarin de smartphone als wekker kan fungeren op het nachtkastje.
Handig: je kunt eigen foto’s vanaf je smartphone op de Moto 360 smartwatch laten zien; verder is Googles Hangoutfunctie beschikbaar. Mails en berichten (zoals WhatsApp) beantwoorden blijft lastig; dat gaat (vooralsnog) beter op de smartphone zelf. Een beperkt aantal stemcommando’s is beschikbaar en je kunt zelf tekst inspreken. Zeg ‘Find Starbucks’ en je krijgt direct de route naar het dichtstbijzijnde filiaal voorgeschoteld.
Deze smartwatch zal de Google minded doelgroep beslist aanspreken. Zeker ook vanwege het bijbehorende prijskaartje (249 dollar).
Apple Watch
De Apple Watch heeft hetzelfde ‘nadeel’ als de al beschikbare Galaxy Gear: er is een vaste koppeling met een smartphone voor nodig. Galaxy heeft met deze vaste koppeling wel de weg voor Apple geëffend: ook de Apple Watch gaat functioneren in samenwerking met bestaande iPhone-modellen.
Apple zet in op ontwerp, kwaliteit (Swiss type) en gebruikersgemak, waarbij ook de fitness functies niet vergeten zijn. Hier kunnen door derden ook nieuwe apps voor ontworpen worden.
Belangrijk is tevens de beschikbaarheid van de nieuwe Applebetaaldienst, Apple Pay, die voor NFC-betalingen – afrekenen zonder pincode – geschikt is. Apple kan hierdoor wel eens de nieuwe standaard voor digitale betalingen worden, waarmee de transactiekosten voor ondernemers stevig terug kunnen worden gebracht. Vooral als vervanger van de plastic creditcardbetalingen en zonder vastlegging van privacygevoelige gegevens, lijkt voor dit horloge een grote toekomst weggelegd.
De batterijduur is nog een groot vraagteken, maar dat zal de Applevolgers er niet van weerhouden om minstens 350 dollar te gaan neerleggen voor deze eerste versie.
Mica Smart
Tot slot noemen we er nog een die vooral het ontwerp hoog in het vaandel heeft: de MICA Smartwatch van Intel oogt als een kostbare designarmband. We kunnen, kortom, stellen dat de lang verwachte smartwatchrevolutie nu echt gaat plaatsvinden. En leveranciers van fitnesstrackers opgelet, Nike is niet voor niets al gestopt met de fuelband.
Richard de Jeu is partner bij IT-strategie adviesorganisatie METRI.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 7 / 2014. Het gehele nummer kun je hier lezen