Hoe hebben nieuwsmedia invloed op beleggerssentiment?

Journalistieke stijl, sentiment, onzekerheid en toon zijn net zo belangrijk als feitelijke informatie als het gaat om het ontstaan van emoties en de perceptie van financieel nieuws bij lezers. De door de media gekozen nieuwsfeiten én de manier waarop deze worden gepresenteerd, bepalen hoe beleggers de algemene economische toestand ervaren en moedigen hen aan om eerdere beleggingsbeslissingen aan te passen. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Elizaveta Mirgorodskaya.

Met empirische, experimentele en linguïstieke methoden onderzocht Mirgorodskaya de rol van nieuwsmedia bij het ontstaan van beleggerssentiment en de impact hiervan op financiële markten. Die reageren op veranderingen in sentiment, zowel direct als ook wat verder in de tijd. Mirgorodskaya concludeert ook dat het mogelijk is om uit het gebruik van stimuli door nieuwsmedia-indicatoren af zijn te leiden die toekomstige markontwikkelingen kunnen voorspellen.

Elizaveta Mirgorodskaya verdedigt haar proefschrift Manipulated Markets: Essays on how news media affect investors’ minds op 1 december in de Aula van de VU in Amsterdam.