Hoe Facebook nieuws in de tijdlijn filtert

Netwerkbedrijf legt uit welke berichten van vrienden en gevolgde pagina’s getoond worden.

Voor veel mensen vormen sociale media een belangrijker nieuwsbron dan traditionele media zoals kranten en actualiteitenprogramma’s. De tijdlijn van Facebook en de feed van Twitter vormen voor deze groep de belangrijkste toegang tot nieuws. Wie wat te zien krijgt op Facebook, is soms raadselachtig. Niet alle berichten van vrienden en van pagina’s die gebruikers ‘leuk’ vinden, verschijnen namelijk op de tijdlijn van leden. Facebook heeft onlangs voor het eerst een beknopte uitleg gegeven over de manier waarop het netwerkbedrijf, dat meer dan één miljard gebruikers telt, de tijdlijn samenstelt.

De gemiddelde Facebookgebruiker zou dagelijks 1.500 nieuwe berichten, statusupdates en foto’s te zien moeten krijgen. Dat is te veel, vindt Facebook en daarom stellen algoritmes een lijst samen met ongeveer 20 procent van dat aantal. De berichten worden niet op chronologische volgorde geplaatst, maar op grond van relevantie voor de gebruiker. Om te bepalen wat voor een gebruiker relevant is, kijkt Facebook onder meer naar de mate van interactie tussen vrienden en bijvoorbeeld beroemdheden die gevolgd worden en pagina’s die ‘geliked’  zijn. Als iemand vaak op de berichten van een vriend of een pagina reageert, zullen nieuwe berichten van die vriend of pagina voorrang krijgen op de tijdlijn.

Om te bepalen wat voor een gebruiker relevant is, kijkt Facebook onder meer naar de mate van interactie tussen vrienden en bijvoorbeeld beroemdheden die gevolgd worden en pagina’s die ‘geliked’ wie de gebruiker veel contact heeft op Facebook op een bericht hebben gereageerd of het hebben gedeeld, krijgt het een nog hogere plaats. Sinds kort schuift Facebook soms ook oudere berichten naar boven. Als een bericht veel reacties van vrienden van de gebruiker blijft trekken, wordt het bovenaan in de tijdlijn geplaatst.

Het netwerkbedrijf houdt ook rekening met de smaak van gebruikers. Gebruikers kunnen berichten, foto’s en advertenties verbergen op hun tijdlijn. Soortgelijke content wordt voortaan niet meer getoond.]

Berichten die niet tot de twintig procent getoonde berichten op de tijdlijn behoren, zijn ook te zien voor de gebruiker. Hij kan via de tijdlijn van vrienden en de pagina’s die hij volgt of heeft ‘geliked’ alle berichten zien die gepubliceerd zijn.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 6/ 2013. Het gehele nummer kun je hier lezen