Als strategisch informatiemanager bieden we je een omgeving waarin je een ambitieuze gemeente en haar medewerkers nog verder kunt helpen in het realiseren van steeds betere dienstverlening. Hebben we je aandacht? Mooi, we gaan graag het gesprek met je aan!
Wat ga je doen?
Samen met onder andere de business, een team van informatiemanagers, het Centrale Management Team, de CIO en onze architecten bepaal jij hoe we onze dienstverlening nog beter op de toekomst kunnen voorbereiden en welke vervolgstappen worden gemaakt om een nog grotere toegevoegde waarde te kunnen leveren aan de organisatie en uiteraard ten behoeve van de inwoners van de gemeente Hilversum.
De gemeenteraden van Wijdemeren en Hilversum hebben besloten tot een ambtelijke fusie per 1 januari 2026. De bestuurlijke fusie staat gepland per 1 januari 2027. Door de samenvoeging met de gemeente Wijdemeren groeit de ambtelijke organisatie. De functie van strategisch informatiemanager valt per 1 januari 2026 onder het team Innovatie en Compliance. In dit nieuwe gevormde team werken de informatiemanagers, tactische regisseurs, privacy- en securityspecialisten, architecten en project-, portfolio- en procesmanagers. Het vormgeven van een effectieve dienstverlening voor de nieuwe organisatie en van de samenwerking met de andere i-teams (team Data, team Techniek en Ondersteuning en twee functioneel-beheerteams) binnen de afdeling zijn belangrijke opgaven voor het komende jaar. Jij zult hier een belangrijke bijdrage in kunnen leveren om zo de fundamenten voor de toekomst goed te leggen. Het team Innovatie en Compliance is ongeveer 25 medewerkers groot.
Hilversum heeft een ambitieuze agenda voor de digitale transitie van de stad en de organisatie. Om hierin gericht resultaten te halen, stuur je als strategisch informatiemanager steeds bij. Hierbij realiseren we een optimale balans tussen innoveren en betrouwbaar leveren van onze IT-diensten. Belangrijke thema’s zijn hierbij onder andere het continu vergroten van digitale vaardigheden, het werken onder architectuur, het datagedreven sturen en het inzetten van nieuwe technologieën. Als strategisch informatiemanager ben jij de drijvende kracht achter de toekomstgerichte veranderingen en neem je de organisatie hierin mee. Je bent vraagbaak voor zowel de business als voor de ondersteunende teams. Je adviseert over de digitale dienstverlening in een snel veranderende omgeving, met alle politieke en bestuurlijke omstandigheden. Je bent een communicatieve aanpakker, een omdenker, en je zorgt dat (strategische) initiatieven ook worden gerealiseerd.
Wat verwachten we van je?
- Minimaal hbo-werk- en denkniveau.
- Een heldere visie op de verdere ontwikkeling van de dienstverlening binnen de organisatie.
- Ervaring in het aanspreken, coachen en inspireren van stakeholders en collega’s.
- Minstens twee jaar werkervaring binnen bestuurlijk complexe organisaties op tactisch of strategisch niveau.
- Vier jaar ervaring in een advies- of managementfunctie op strategisch directieniveau, met focus op IT-dienstverlening, organisatieontwikkeling en verandertrajecten.
- Vaardigheid in het opzetten en doorvoeren van verbeteringen en innovaties, met een scherp oog voor kansen tot verbetering.
- Organisatietalent en het vermogen om verschillende mensen en belangen samen te brengen en te richten op gezamenlijke doelen.
- Sensitiviteit en overtuigingskracht, met het vermogen om effectief te schakelen tussen inhoud en relatie.
Daarnaast beschik je over de volgende competenties:
- Proactief en daadkrachtig in het managen van strategische informatievraagstukken.
- Inzicht in bestuurlijke verhoudingen en het verbinden van mensen en inhoud.
- Sterk in strategisch advies en het vervullen van een verbindende rol.
- Toegankelijk, communicatief vaardig en overtuigend, met een kritische en soms onconventionele aanpak.
- Initiatiefrijk en pragmatisch in het oplossen van problemen.
- Teamspeler die samenwerking actief opzoekt.
Wat bieden wij je?
- Werkweek: 32 tot 36 uur.
- Contract: jaarcontract met intentie tot vast dienstverband.
- Salaris: schaal 12 van de Cao Gemeenten (€ 5.172 – € 6.999 bruto per maand bij 36 uur), afhankelijk van ervaring.
- Voorzieningen: uitstekende pensioenopbouw bij ABP (werkgever betaalt 70% premie) en een extra vangnet bij overlijden/arbeidsongeschiktheid.
- Extra’s: Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05% per jaar.
- Vergoeding ov: rondom onze locaties geldt betaald parkeren. Wij zetten ons actief in voor duurzame mobiliteit en vergoeden daarom het openbaar vervoer (tweedeklas) volledig.
- Ontwikkeling: opleidingsmogelijkheden via de Hilversum Academie, met toegang tot trainingen vanaf dag één.
- Werk-privébalans: hybride werken is mogelijk, maar we verwachten je minimaal de helft van je tijd op locatie voor verbinding met collega’s.
- Diversiteit: als je bij ons werkt, kun je zijn wie je bent, ongeacht je achtergrond, hoe je eruitziet en van wie je houdt.
We werken voor Hilversum, de mediastad van Nederland
Een groene tuinstad, met rijke historie, waar meer dan 93.000 unieke inwoners hun leven op eigen wijze vormgeven. Voor hen zijn we de meest nabije overheid; bereikbaar en toegankelijk. We zijn open en nieuwsgierig, geven altijd antwoord en doen wat nodig is.
We zijn toegankelijk, betrouwbaar, transparant en realistisch in de afspraken die we maken. In onze werkwijzen zoeken we de balans tussen maatwerk en eenvoud. We maken slim gebruik van technologie en data en stellen die zoveel mogelijk beschikbaar.
Bovenal doen we het samen, sluiten aan op wat er in de stad en in de regio gebeurt, en zoeken de dialoog en de samenwerking. Met ons vakmanschap zijn we een betrouwbare partner. Onze kernwaarden zijn dan ook Vertrouwen, Eenvoud, Betrokkenheid, Professioneel, Inclusief en Duurzaam.
We willen blijven leren en innoveren met het vizier op de stad. Elke dag willen we dit waarmaken. En als dat een keer niet lukt, spreek ons er dan op aan.
Wil je meer informatie?
Voor inhoudelijke vragen over deze functie kun je telefonisch contact opnemen met Donia Wissink, teammanager Informatie Management, 06-53 29 98 89. Heb je nog vragen over de sollicitatieprocedure? Neem dan contact op met onze recruiter Marc Lesschen, 06-41 17 48 27.
Enthousiast?
We komen graag met jou in contact! Laat via deze link je cv en motivatie achter en wij zullen contact met je opnemen. De sluitingsdatum van deze vacature is 30 september 2025. Als wij voldoende aanknopingspunten zien, zullen we voor deze tijd een gesprek inplannen. Dat kan betekenen dat we de positie vervullen voor de sluitingsdatum, dus reageer snel!
Een VOG maakt onderdeel uit van de procedure.
Met deze vacature werven we een nieuwe ‘vaste’ collega. Onze inhuuropdrachten worden gepubliceerd op www.flextender.nl. Acquisitie is dus niet nodig. Dank je wel.