Het Utrechts Archief zoekt adviseur Duurzame Toegankelijkheid (DUTO)

Archiefinstellingen hebben als wettelijke taak relevante informatie te bewaren (geheugen, recht en bewijs, verantwoording, erfgoed). Overheidsinformatie en particuliere collecties kunnen blijvend van belang zijn voor de maatschappij. Dat geldt ook voor digitaal ontstane informatie.

Binnen Het Utrechts Archief (HUA) maak je als adviseur Duurzame Toegankelijkheid (DUTO) deel uit van het team Digitale Archiefdiensten dat bij de afdeling Inspectie & Collectiebeheer (I&C) is ondergebracht. Het team Digitale Archiefdiensten is verantwoordelijk voor het e-depot en de verwerving en duurzame bewaring van digitaal gevormd archief.

Wat ga je doen?

  • Je begeleidt overheden bij de aansluiting op de e-depotvoorziening en de overbrenging van digitale archieven.
  • Je bent het eerste aanspreekpunt voor inhoudelijke export van de digitale archieven en je werkt daarvoor nauw samen met een andere collega, de e-conservator.
  • Je adviseert overheden over:
    * waardering en selectie;
    * beoordeling van vernietigingslijsten;
    * opslag, beheer en beschikbaar stellen van informatie;
    * migratie en inrichtingseisen van nieuwe systemen.

Wat vragen we van je?

  • Je werkt op hbo-niveau met een opleiding bijvoorbeeld op het gebied van ICT, archivering of informatiehuishouding.
  • Kennis van metadatering en ervaring met metadatamapping, structureren van informatie en kennis van digitale informatiesystemen; bij voorkeur van (lokale) overheden.
  • Kennis van/ervaring met waardering en selectie van informatieobjecten.
  • Inzicht in data- en metadataformaten, denk aan CSV, XML, JSON en metadataschema’s als MDTO en TMLO.
  • Je bent communicatief en kunt goed samenwerken.
  • Je bent analytisch en resultaatgericht.

Wat bieden we jou?

  • Een functie in een dynamische en op ontwikkeling gerichte organisatie. Er zijn verschillende mogelijkheden voor groei: meer inhoudelijk of meer technisch.
  • Een salaris afhankelijk van kennis en ervaring: als junior maximaal € 5.033 (schaal 9) of als senior maximaal € 5.554 (schaal 10) bruto per maand bij een 36-urige werkweek binnen cao SGO.
  • Goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals het Individuele Keuze Budget van circa 17% bovenop je maandsalaris, een laptop en mobiele telefoon van de zaak en de mogelijkheid om deels thuis te werken.
  • Een dienstverband voor 1 jaar met uitzicht op een vaste aanstelling.

Over Het Utrechts Archief

HUA bezit de grootste collectie archieven over de geschiedenis van stad en provincie Utrecht. Aan de rand van de binnenstad bevinden zich de studiezaal en de archiefdepots, en in het hart van de stad, het Museumkwartier, vind je het publiekscentrum voor onze tentoonstellingen en publieksprogramma’s. HUA beschikt naast een e-depot over een fysiek depot. Daarmee bedient HUA de gemeenten Utrecht en Nieuwegein en de provincie Utrecht, en een aantal samenwerkingsverbanden van deze overheden, zoals de veiligheidsregio, GGD, omgevingsdienst, belastingsamenwerking, recreatieschappen en intergemeentelijke sociale dienst. Zie ook onze website: https://hetutrechtsarchief.nl.

Het Utrechts Archief vindt diversiteit en inclusie belangrijk en wil daarom in zijn organisatie iedereen welkom heten, ongeacht leeftijd, geaardheid en achtergrond en met of zonder arbeidsbeperking. Onze kernwaarden zijn: verbindend, duurzaam, betrouwbaar en toegankelijk.

Inlichtingen en sollicitatie

Voel je je aangesproken door deze afwisselende baan, maar wil je eerst nog meer informatie krijgen, dan kun je contact opnemen met Eike den Hertog, coördinator Digitale Archiefdiensten, e-mail: e.denhertog@hetutrechtsarchief.nl.

Je kunt je sollicitatie voor 5 januari 2026 per e-mail richten aan: Anne-Marie van Vliet, P&O-adviseur van Het Utrechts Archief, vacature@hetutrechtsarchief.nl.

Planning van de gesprekken

De eerste gespreksronde is gepland op maandagochtend 12 januari 2026, de tweede gespreksronde op donderdag 22 januari 2026.