Volgens nieuw wereldwijd onderzoek van Digital Intelligence-bedrijf ABBYY zeggen zes op de tien (61%) werknemers dat hun werk wordt bemoeilijkt door problemen met de toegang tot documenten. Daarnaast verliest bijna een kwart (24%) een volledige dag per week aan productiviteit door het zoeken in documenten naar informatie die ze nodig hebben om klanten van dienst te zijn.
Ploeterend door bedrijfskritische informatie die vaak opgesloten zit in gedigitaliseerde documenten zijn werknemers niet in staat hun tijd optimaal te benutten. Dit leidt tot slechte bedrijfsbeslissingen en het belemmeren van positieve klantervaringen – wat mogelijk bijdraagt aan het feit dat veel personeel in het huidige tijdperk van The Great Resignation zijn baan opzegt. Met The Great Resignation, ook wel de Grote Ontslaggolf, wordt verwezen naar het opvallend hoog aantal werknemers dat tegenwoordig ontslag neemt en op zoek gaat naar een andere baan. Deze trend is nu vooral in de VS zichtbaar, maar zal volgens experts binnenkort wereldwijd opduiken.
Zinvolle tijdsbesteding
Werknemers willen hun tijd besteden aan werk dat ertoe doet, zoals het opbouwen van zinvolle klantrelaties, in plaats van handmatig naar informatie zoeken. Het onvermogen om toegang te krijgen tot gegevens in documenten leidt echter tot vertragingen bij het voltooien van processen (48%), meer handmatige handelingen (34%), fouten (31%) en een slechte klantervaring (20%). Hierdoor moeten gefrustreerde en opgebrande werknemers fouten corrigeren en gaten opvullen, waardoor ze zich niet kunnen concentreren op boeiendere projecten met een hogere meerwaarde. 2% vindt dat dit kan worden bereikt door middel van AI-technologie op documentniveau.
Werknemers behouden
Talent aantrekken en behouden is niet alleen nu, maar wellicht ook in de toekomst steeds moeilijker. Door de automatisering van intelligente documentverwerking kunnen organisaties echter de ervaring van werknemers verbeteren, waardoor zij zich enthousiast en betrokken voelen bij hun werkplek, en vervolgens vaak ook de relatie met klanten verbeteren. 52% van de werknemers gelooft dat AI-software, die gegevens begrijpt als een mens, hun leven gemakkelijker zou maken. Verder meent 32% dat deze software niet alleen de ervaringen van werknemers, maar ook die van klanten kan verbeteren.