Google heeft zijn Nieuws Showcase-programma in Nederland geïntroduceerd. Door een samenwerking met DPG Media (onder meer de Volkskrant en NU.nl) en Mediahuis (De Telegraaf) biedt Google een selectie van artikelen die achter de betaalmuur staan.
Aangesloten nieuwsorganisaties kunnen een eigen ‘panel’ in Google Nieuws en Discover vullen met een selectie van hun (betaalde) nieuwsberichten. Op deze manier is beperkte toegang tot betaalde content mogelijk. Google betaalt de aangesloten uitgevers hiervoor.
DPG Media en Mediahuis hebben bijna al hun nieuwssites en (landelijke en regionale) kranten op Google Nieuws Showcase aangesloten. DPG Media heeft een overeenkomst van een jaar met Google, Mediahuis voor drie jaar.
Aangemoedigd
Google Nieuws Showcase bestaat al enkele jaren en Google is er in ruim dertig landen actief mee. ‘Deze toegang betekent dat lezers de mogelijkheid krijgen om meer artikelen van een uitgever te lezen dan ze anders zouden kunnen, waardoor ze worden aangemoedigd meer te leren over de publicatie – en zich mogelijk te abonneren’, meldt Google in een blog.