Gespot: XR Cone brengt digitale collecties in beeld

Door Anne van den Dool

Wie de bibliotheek van de Technische Universiteit in Delft wel eens heeft bezocht, kent de indrukwekkende kegelvorm van het gebouw. Die vorm keert terug in de XR Cone, een prototype dat de bibliotheek liet ontwikkelen om digitale collecties nog beter in beeld te kunnen brengen.

XR Cone is een extended reality (XR)-applicatie, die de grote hal van de bibliotheek van de TU Delft verandert in een inspirerende plek waar studenten en andere geïnteresseerden kaarten, 3D-modellen en video’s kunnen verkennen. ‘Momenteel bevinden deze items zich in digitale domeinen, niet direct zichtbaar voor bezoekers van onze bibliotheek’, legt Ingrid Klok, manager Education Services, uit. ‘Sinds maart van dit jaar kunnen bezoekers XR Cone gebruiken. Het prototype is tot juni beschikbaar voor gebruikerstests in de bibliotheek.’

Iconische kegel

De op maat ontwikkelde XR-toepassing verandert de vloeren van de iconische kegel van de bibliotheek in planken vol geanimeerde gegevens. Klok: ‘Wanneer gebruikers omhoogkijken, zien ze een hal waarin de rijkdom en de diversiteit van de collecties nog beter tot hun recht komen.’ Ze kunnen de virtuele collecties interactief doorbladeren door onderwerpen van interesse te selecteren, zoals duurzaamheid of ethiek. In de huidige versie van XR Cone kunnen kaarten worden uitvergroot, video’s worden bekeken en 3D-modellen worden gedraaid. Ook aanverwante items worden in beeld gebracht, voorzien van korte beschrijvingen.

Kennis activeren

De Delftse universiteitsbibliotheek heeft als doel een plek te zijn waar inspiratie, studie, samenwerking en bronnen bij elkaar komen, zegt Klok. ‘De bibliotheek van de TU Delft is een kenniscentrum dat verankerd is in haar collecties. We willen zo veel mogelijk kennis beschikbaar stellen aan onze studenten en docenten, en waar mogelijk ook aan andere partijen. Daarvoor zijn niet alleen onze fysieke collecties, maar juist ook onze digitale collecties van groot belang.’

Die digitale collecties bestaan onder meer uit e-books, tijdschriften, publicaties, wetenschappelijke data en onderwijsmateriaal. ‘Het doel van XR Cone is om deze te verbinden met actuele onderzoeksthema’s, interesses van gebruikers en het onderwijscurriculum. Op die manier wordt de kennis die in deze collecties te vinden is zo vaak en zo goed mogelijk geactiveerd.’

Verbinden en uitnodigen

De technologie die vandaag de dag beschikbaar is, maakt het mogelijk om collecties op een aantrekkelijke manier te presenteren en met elkaar te verbinden. ‘Daardoor ontstaan verhaallijnen en verbanden die belangrijk zijn: niet alleen om kennis te vermenigvuldigen, maar ook om onze collecties uitnodigend te maken voor gebruikers’, licht Klok toe.

XR Cone is het tweede prototype dat de TU Delft heeft ontwikkeld om collecties op een vernieuwende manier te verkennen en in beeld te brengen. Het prototype is gemaakt door het Library Learning Centre (onder leiding van Alice Bodanzky en Vincent Cellucci) in samenwerking met VR Zone, een virtual reality lab op de begane grond van de bibliotheek (ontwerp en ontwikkeling door Jeroen Boots). Hierbij is samengewerkt met docenten en studenten van de TU Delft.

Iedereen kan de universiteitsbibliotheek binnenwandelen en met het prototype aan de slag gaan. Feedback wordt zeer gewaardeerd en kan worden ingediend via de website van de TU Delft.


Anne van den Dool is tekstschrijver, auteur en cultureel journalist.

Deze bijdrage komt uit het digitale magazine IP #3-2023. Klik op de onderstaande button om het hele nummer te lezen.