Europarlementariër Paul Tang (PvdA) pleit voor betaalde reclamevrije online diensten en een digitaal budget zodat iedereen het kan betalen. Dat zegt hij in de nieuwe podcast Het ministerie van Digitale Zaken.
In de podcast schuift elke week een volksvertegenwoordiger aan voor een gesprek over zijn of haar visie op digitalisering. Tang maakt zich met name zorgen over de macht die grote platforms in de digitale wereld hebben. Als minister van Digitale Zaken zou hij een einde willen maken aan gepersonaliseerde advertenties, leeftijdsverificatie invoeren en meer in cybersecurity investeren.
Geen tijd te verliezen
Het ministerie van Digitale Zaken wordt gepresenteerd door Lotte de Bruijn, directeur van NLdigital, en podcastmaker Robin Rotman. In eerdere afleveringen waren Kamerleden Queeny Rajkowski (VVD) en Danai van Weerdenburg (PVV) te gast. In de komende afleveringen zullen ook andere leden van de nieuwe Kamercommissie Digitale Zaken aanschuiven, waaronder Renske Leijten (SP) en Lisa van Ginneken (D66).
De Bruijn: ‘Rond de verkiezingen begin dit jaar was er wat gemopper dat politici niets van digitalisering begrijpen. Ik vind dat niet helemaal terecht. Daarom leek het me leuk om uitgebreid met ze in gesprek te gaan en meer over hun ideeën en plannen te horen. De naam van de podcast is een beetje een knipoog: veel mensen hopen dat er met een nieuw kabinet ook een ministerie van Digitale Zaken komt. Omdat de formatie niet opschiet, zijn wij maar alvast begonnen. We hebben namelijk geen tijd te verliezen.’
De eerste drie afleveringen van de podcast zijn te beluisteren via www.hetministerievandigitalezaken.nl en de bekende podcastplatforms.