Universitair docent Sophie van der Zee van Erasmus School of Economics heeft de app BestLiar gelanceerd. Deze engagerende game is bedoeld om data te verzamelen over hoe mensen liegen. Het doel is om meer inzicht te krijgen in de complexe wereld van misleiding en menselijk gedrag.
De belangrijkste drijfveer achter de creatie van de app is het op een leuke en interactieve manier kunnen verzamelen van data over lieggedrag, zegt Van der Zee. Samen met Ronald Poppe, Bastiaan van Gilst en Björn Koemans (Universiteit Utrecht) wil ze meer te weten komen over misleiding. Ook kijken ze naar het verbeteren van technieken voor leugendetectie.
Gamification
Met deze aanpak moet een unieke database worden gecreëerd op het gebied van onderzoek naar misleiding, gebaseerd op data van een zeer diverse groep deelnemers en over een langere periode. De app maakt gebruik van gamification om gegevens te verzamelen op een schaal die eerder onbereikbaar was.
BestLiar is een Nederlandse app die spelers uitdaagt om hun tegenstanders te misleiden en tegelijkertijd te proberen hen te ontmaskeren. Spelers kunnen een korte video opnemen waarin ze een afbeelding beschrijven, waarbij ze de waarheid vertellen of liegen. Een ander onderdeel van het spel draait om het bekijken van clips van andere spelers en bepalen welke waar of onwaar zijn.
Data verzamelen
Spelers verdienen punten door leugens correct te identificeren. Met vrienden of collega’s kunnen ze testen wie de beste leugendetector is. Terwijl spelers de app gebruiken, worden gegevens verzameld. Op dit moment is de app alleen beschikbaar in het Nederlands en voor iOS. BestLiar kan via deze link worden gedownload. De makers gebruiken de gegevens alleen voor wetenschappelijke doeleinden en verkopen ze niet aan derden.