In 2007 vertelde Marco Feenstra als ‘professional in het nieuws’ over zijn overstap van de reclame- naar de krantenwereld. Een juiste beslissing, zo blijkt. Hij werkt nog altijd als hoofd Redactie Documentatie bij de Telegraaf Media Groep (TMG). Feenstra is lid van de Vereniging van Pers- en Omroepdocumentalisten die op 29 november a.s. haar 40-jarig jubileum viert.
‘De krantenredactie is als een duiventil waar journalisten in- en uitvliegen. Hoewel het ongeorganiseerd lijkt, komt alles altijd op zijn pootjes terecht – de krant verschijnt, de site wordt gevuld. Zo werkt een krantenredactie blijkbaar. Het maakt mijn werk dynamisch en afwisselend. Als afdeling Redactie Documentatie richten we ons op het verzorgen van een nieuwsbrief over het Nederlandse medialandschap, op research en contentbeheer en het bijhouden van nieuwe tools en gadgets.’
Bij Feenstra’s aantreden had de Redactie Documentatie de journalisten van De Telegraaf als enige klant. ‘Nu werken we ook voor andere TMG-publicaties – Sp!ts, Autovisie en Privé – en voor de redactie van tv-programma’s van de omroep Wakker Nederland. We doen bijvoorbeeld researchwerk voor de wekelijkse talkshow van Eva Jinek.’
‘Mensen weten ons sneller te vinden,’ zegt Feenstra. Dat komt niet in de laatste plaats door de dagelijkse nieuwsbrief van Redactie Documentatie die bij de meeste TMG-medewerkers in de mailbox valt.
Feenstra probeert in de nieuwsbrief een zo objectief mogelijk beeld te schetsen van TMG in de media. ‘In goede én in slechte tijden.’ Na deze mailing is het eerstvolgende contactmoment met de klant pas weer de volgende dag om 11 uur. Reden om – na een lange voorbereiding – te starten met een pilot narrowcasting. ‘Op de redactie van De Telegraaf hangt binnenkort een scherm waarop door middel van rss-feeds het laatste nieuws over de TMG-groep voorbijkomt.’
‘Verder zijn we bezig om de nieuwsattenderingen nog beter toe te snijden op de aandachtsgebieden van de afzonderlijke eindredacteuren en journalisten. Zo krijgt de Amsterdamredactie bijvoorbeeld via rss-feeds enkel en alleen (aanverwante) onderwerpen over de hoofdstad.’
Digitale ontwikkelingen hebben het documentatievak ingrijpend veranderd, vindt Feenstra. ‘Ooit werkten op mijn afdeling negen mensen aan papieren knipselkranten. Nu zijn we nog maar met 2,5 fte. Het contentbeheer verloopt bijna geheel automatisch, waardoor een groot personeelsbestand niet nodig is. Dagelijks op werkdagen hebben twee medewerkers dienst op de Redactie Documentatie, in de avonduren staan we stand-by voor calamiteiten. Door synchronisatie van de e-mail en het gebruik van het chatprogramma Pidgin zijn we in de avond bereikbaar.’
‘Vele documentatieafdelingen, zoals laatst bij de Wereldomroep, zijn wegbezuinigd. Dat zie je terug in het aantal leden van de Vereniging van Pers- en Omroepdocumentalisten (VPOD) die op 29 november aanstaande met een happening haar 40-jarig bestaan viert in café- restaurant De Pont aan het IJ. Op hoogtijdagen hadden we 200 leden, nu nog zo’n 40.’
De toekomst van zijn afdeling ziet Feenstra evenwel met vertrouwen tegemoet. ‘Zolang we maar onze meerwaarde blijven aantonen en nieuwe ontwikkelingen, zoals narrow casting, in ons eigen werk inbedden.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 11 / 2012. Het gehele nummer kun je hier lezen