Een derde Nederlandse organisaties bezorgd over AI-impact op branche

Van de Nederlandse organisaties en bedrijven maakt 36 procent zich wel eens zorgen over de impact van kunstmatige intelligentie op hun sector. Deze bezorgdheid lijkt echter geen reden om AI van de werkvloer te weren, want drie op de tien integreren momenteel AI actief in hun dagelijkse werkzaamheden. Dit blijkt uit onderzoek van Linden-IT.

Vooral de IT-sector (44 procent), de financiële sector en het onderwijs (beide 43 procent) maken zich zorgen over de invloed van AI op het werk. ‘Organisaties in deze sectoren werken veel met computers en technische systemen. Hierdoor zullen zij de technologische ontwikkelingen moeten bijhouden’, verklaart Gerbert-Jan Valk, ceo van Linden-IT. ‘Hoewel ik me kan voorstellen dat zij dit spannend vinden, is het slim om de technologie voor je te laten werken. Uiteindelijk kun je met behulp van AI veel herhalende processen makkelijker maken en relevante data verzamelen. Vervolgens kun je met die informatie de productiviteit, efficiëntie en klanttevredenheid van je organisatie verhogen.’

Input van de mens noodzakelijk

Ondanks de zorgen denken veel bedrijven en organisaties dat kunstmatige intelligentie op sommige afdelingen ook soelaas kan bieden. Zo ziet 40 procent van de ondervraagde HR-professionals AI als een mogelijke oplossing voor de arbeidskrapte in hun branche. In de financiële en IT-sector zijn deze percentages zelfs 58 en 51 procent. Deze oplossing kan mogelijk ook doorslaan: een kwart van alle respondenten denkt dat AI in de toekomst een groot deel van de banen zal vervangen. Wederom is deze verwachting in de financiële sector (37 procent) en in de IT-sector (32 procent) het hoogst. Valk: ‘AI kan simpele en repeterende taken van mensen overnemen. Hierdoor hebben zij meer tijd voor complexere vraagstukken, wat hun werk leuker en uitdagender kan maken. Toch ben ik ervan overtuigd dat ze in de toekomst niet zonder elkaar kunnen. AI is een handig hulpmiddel, maar werkt alleen dankzij de input van de mens.’

Gebrek aan kennis

Verder blijkt uit het onderzoek dat nog altijd een derde van alle bedrijven en organisaties weinig mogelijkheden ziet waarop ze AI kunnen integreren in hun werkzaamheden. Het gebrek aan knowhow hierover is het grootst in de zorgsector (41 procent) en het onderwijs (42 procent). Hiermee gooien ze de deur voor AI niet helemaal dicht. Ruim de helft wil namelijk graag meer weten over hoe ze AI kunnen inzetten bij hun dagelijkse werkzaamheden.