Bibliothecarissen krijgen meer de functie van een helpdeskmedewerker.
Het bibliotheekwerk verandert door ebooks. Dat is een van de uitkomsten van het onderzoek Libraries, patrons and e-books van het Pew Internet Research Center. Amerikaanse bibliothecarissen zeggen dat hun werk technischer wordt. De vragen die ebookleners stellen hebben vaak te maken met technische kwesties. Bibliotheekleden willen onder meer weten hoe de ereader precies werkt, welke zoekmogelijkheden de bibliotheek biedt en verwachten van bibliotheekpersoneel dat ze technische problemen kunnen oplossen.
Bij bibliothecarissen kan de invoering van nieuwe apparaten en software voor stress zorgen omdat leden verwachten dat ze over kennis en vaardigheden beschikken om goed advies te geven en technische problemen op te lossen. Niet alle Amerikaanse bibliotheken bieden voldoende scholing en training. Hoewel de Verenigde Staten koploper zijn op het gebied van ebooks in openbare bibliotheken, weten veel leden niet of hun bibliotheek ebooks uitleent.
Tot nu toe leent 12 procent van de mensen die digitale boeken lezen ebooks bij de bibliotheek. 62 procent van de Amerikanen weet niet of ze ebooks kunnen lenen bij hun lokale bibliotheek. Hetzelfde geldt voor 58 procent van de Amerikanen die lid zijn van een openbare bibliotheek. Het gebrek aan kennis is opmerkelijk, zeggen de onderzoekers van Pew, omdat 75 procent van de Amerikaanse bibliotheken ebooks uitleent. Leden die gebruik maken van ebooks in de bibliotheek lopen tegen verschillende problemen aan. Zo krijgen ze bijvoorbeeld te maken met wachtlijsten voor bepaalde digitale titels, compatibiliteitsproblemen (niet alle ereaders kunnen alle formaten ebooks lezen) en niet-verkrijgbaarheid van veel boeken als ebook.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 9 / 2012. Het gehele nummer kun je hier lezen