Beautymerk Dove ageert in een nieuwe campagne tegen het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in advertenties. In de korte film ‘The Code’ wijst Dove op de schadelijke effecten van AI op het zelfbeeld en de perceptie van schoonheid.
‘The Code’ markeert ook meteen de twintigste verjaardag van de campagne ‘Echte schoonheid’. Het merk van Unilever zet zich al twee decennia in voor natuurlijke schoonheid om het zelfvertrouwen van vrouwen en jonge kinderen te vergroten.
In ‘The Code’ wordt voorspeld dat al volgend jaar 95 procent van alle online content door AI wordt gegenereerd. Een vrouw vraagt in de commercial aan een AI-tool om een ‘prachtige vrouw met een perfecte huid’ en de ‘mooiste vrouw ter wereld’ voor te stellen. Een ‘perfect’ AI-model komt tevoorschijn.
Daarna vraagt Dove aan diezelfde AI-tool om ‘echte schoonheid volgens Dove’ te laten zien. De tool genereert vervolgens realistische versies van vrouwen.
‘Dove zal nooit AI gebruiken om beelden van vrouwen te creëren of te vervormen’, meldt het merk aan het einde van de advertentie.
De campagne is geïnspireerd op een onderzoek van Dove naar schoonheidsnormen. Daaruit bleek dat ruim een op de drie vrouwen in de Verenigde Staten een jaar van hun leven zou inruilen om een ideaal uiterlijk of lichaam.