Samen met Thijmen Bink en Roy van de Mortel heeft lead designer en art director Geert Nellen (1987) in 2010 de studio Digital Dreams opgezet. Deze gamestudio streeft ernaar om met videogames bijzondere ervaringen en spelwerelden te creëren. In hun onlangs uitgebrachte videogame Metrico spelen infographics en datavisualisaties de hoofdrol. IP sprak met Nellen over Metrico en over de rol die infographics en datavisualisaties kunnen spelen in andere mediavormen.
Door: Niall MacKellar
Wat houdt Metrico precies in?
‘In 2010 ben ik afgestudeerd aan de HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) met als specialisatie Game, Design and Development. Vervolgens ben ik samen met studiegenoot Roy van de Mortel en met Thijmen Bink, die gametechnologie gestudeerd heeft aan de Universiteit Utrecht, een game-ontwikkelstudio begonnen: Digital Dreams. Daar focussen we ons op het maken van entertainmentgames. Ons eerste grote project, Metrico, is twee maanden geleden uitgekomen.’
‘Metrico is een videogame die zich afspeelt in een wereld vol infographics. De speler bestuurt een karakter dat hij door deze wereld moet navigeren. Alle infographics reageren op wat het karakter doet. Zo kan een staafdiagram dalen wanneer de speler springt. Heeft de speler een paar keer gesprongen, dan is de weg vrij en kan hij verder gaan. Zo moet de speler iedere keer opnieuw uitvinden welke infographics op welke input van de speler reageren, om zo alle geheimen van Metrico te ontdekken.’
Waarom hebben jullie ervoor gekozen om infographics en datavisualisaties de hoofdrol te laten spelen in een videogame?
‘We proberen ons bij games te laten inspireren door andere kunstvormen. Datavisualisatie is erg boeiend en relevant voor mij als game-ontwerper, maar we werden ook aangetrokken door de simpele schoonheid van infographics als kunstvorm. Het was onze eerste kennismaking met infographics/datavisualisatie. Om deze kunstvorm op de juiste manier te gebruiken, moesten we er eerst onderzoek naar doen. Daartoe hebben we alle vormen van infographics en datavisualisatie onderzocht; ook hebben we ons verdiept in het werk van de Franse cartograaf en theoreticus Jacques Bertin. Voor de rest hebben we ons vooral laten inspireren door verschillende hedendaagse infographics, gerelateerde motion graphics (graphics die gebruik maken van video en/of animatie) en abstracte kunst.’
Lenen deze visualisaties zich goed voor videogames?
‘Ze zijn er perfect voor! In het begin van het project vormden infographics en datavisualisaties voor ons alleen een artistieke inspiratie. Toen we de eerste prototypes hadden ontwikkeld, kwamen we er al snel achter dat eigenlijk alle games over cijfers en semiotiek gaan. Van Mario tot SimCity en Angry Birds… als je ze stript van de declaratieve laag, blijft er alleen data over.’
‘Ik lees ook vaak dat er infographic-ontwerpers zijn die zich laten inspireren door games. Interactieontwerp en user expertise-design zijn maar een kleine stap verwijderd van games.’
Hoe is het om als kleine studio zo’n onorthodoxe videogame te ontwikkelen? Was het geen financieel risico?
‘Lastige vraag. Aan de ene kant: ja, we hebben een enorm risico genomen. Want je weet niet of de game mensen aan zal spreken en of het verkoopt. Aan de andere kant: je moet iets maken wat opvalt tussen de honderden games die dagelijks uitkomen. Gelukkig víel Metrico al vroeg in het ontwikkelingsproces op, anders was het nooit gelukt om een deal met Sony te sluiten. Het is het risico dus wel waard geweest. In augustus 2014 is onze game in samenwerking met Sony uitgebracht voor Playstation Vita. We hopen Metrico snel naar andere platformen te kunnen brengen.’
Niall MacKellar volgt de master Information Design aan de Design Academy Eindhoven.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 8 / 2014. Het gehele nummer kun je hier lezen