Ruimtelijk kunstenaar Ellie Balk (1976) probeert met haar muurschilderingen onder andere de straten van de New Yorkse wijk Brooklyn te verfraaien. Ook wil ze met haar werk de kloof tussen de lokale gemeenschap en kunst verkleinen. IP sprak Balk over haar project ‘Visualization Pi’ en haar rol als information designer.
Door: Niall MacKellar
Kun je wat vertellen over het project ‘Visualization Pi’?
‘Visualization Pi is een project waarbij ik, samen met onderdirecteur Nathan Affield en leerlingen van de Green School in Brooklyn, drie muurschilderingen heb gemaakt. Deze muurschilderingen verbeelden elk het wiskundige fenomeen pi [een getal dat nooit lijkt te stoppen door de vele getallen achter de komma; het wordt vaak afgekort tot 3,14, red].’
‘In eerste instantie wilde ik de wanorde waar pi voor mij voor staat, combineren met de systematische ordening van de gulden snede. Daaruit ontstond een visualisatie – de eerste muurschildering – in de vorm van een spiraal. Hierin worden de getallen gezien als kleurblokken die variëren in grootte: evenredig met de beschikbare ruimte in de spiraalvorm.’
‘Vervolgens maakten we een visualisatie van pi als een reflecterende lijngrafiek, te vergelijken met een geluidsgolf. De kleuren van deze (tweede) muurschildering veranderen bij elk priemgetal zodat de kijker patronen kan ontdekken in het getal pi.’
‘Voor de derde visualisatie oftewel muurschildering maakten we gebruik van een puntsperspectief. Hierdoor wordt de illusie gewekt dat de getallen steeds kleiner worden en dat dit doorgaat tot in de eeuwigheid.’ ‘De drie muurschilderingen illustreren heel mooi de verschillende gezichtspunten die je kunt creëren vanuit één onderwerp.’
Zie jij jezelf als information designer?
‘Dat is iets waar ik eigenlijk nog nooit over heb nagedacht. Ik heb een achtergrond als kunstschilder, maar het verbeelden van informatie heeft altijd wel mijn belangstelling gehad. Ik heb zelf een voorliefde voor wiskunde.’
‘Wat mij betreft is alle design of kunst in principe gerelateerd aan information design. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de schilderijen van Picasso, dan zie je dat hij probeert bepaalde informatie over te brengen aan de kijker.’
Hoe belangrijk is de rol van de gemeenschap in je werk?
‘Voor mijn projecten werk ik regelmatig samen met de lokale gemeenschap. Het heeft mij altijd al geïnteresseerd om de gemeenschap een gevoel van eigendom te geven. Dat een stukje van de stad ook van hen is. De leerlingen die betrokken zijn bij het project Visualization Pi zullen niet alleen meer inzicht krijgen in vormen en het irrationale getal pi, ze zullen ook het belang van zowel openbare kunst als van de gemeenschap ontdekken.’
‘Door de visualisatie aan te brengen op een lege muur midden in de stad geef je de gemeenschap het idee dat het net zo goed hun project is als het mijne. Je ziet dat er voor dit soort projecten echt een waardering is vanuit de gemeenschap. Toen wij de laatste hand legden aan een van de muurschilderingen, werden we overweldigd door een applaus van mensen uit de buurt!’
‘Overigens speelde de gemeenschap ook een belangrijke rol bij het ontstaan van het project aangezien we genoodzaakt waren een Kickstarter-campagne [een internationaal crowdfundingproject, red.] te beginnen om onze plannen te kunnen realiseren. Toen zag je als het ware een nieuw soort gemeenschap ontstaan: mensen van over de hele wereld wilden aan dit project een bijdrage leveren. Dat vind ik mooi om te zien.’
Niall MacKellar volgt de master Information Design aan de Design Academy Eindhoven.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 7 / 2015. Het gehele nummer kun je hier lezen.