Datavisualisatie: Ana Gea & Víctor Palau: ‘We willen de kloof tussen wetenschap en kunst verkleinen’

Vanuit Valencia runnen creative directors Ana Gea (1974) en Victor Palau (1971) hun ontwerpstudio PalauGea. Ze zijn gespecialiseerd in visuele communicatie en ontwikkelen vooral eigen projecten. IP sprak met hen over het nieuwe project ‘Universo de Emociones’, waarmee ze de kloof tussen wetenschap en kunst willen verkleinen.

Door: Niall MacKellar

Kunnen jullie iets vertellen over het project ‘Universo de Emociones’?

‘“Universo de Emociones” is een project dat iets probeert te visualiseren wat nauwelijks zichtbaar is, namelijk emoties. Met een grafische kaart willen we laten zien wat emoties zijn, hoe ze zich tot elkaar verhouden en welke “emotionele” reis we moeten maken om van het ene punt naar het andere te komen.’

‘Het project heeft een wetenschappelijke basis. Dankzij de medewerking van Eduard Punset, een van de beste schrijvers op het gebied van de wetenschap, en Rafael Bisquerra, die meer dan twintig jaar wetenschappelijke ervaring in de wereld van emoties heeft, waren wij in staat een kaart vorm te geven die tot dan toe nog niet bestond. Natuurlijk, in het onderwijs en in de psychologie zijn tal van verschillende soorten kaarten te vinden. Denk bijvoorbeeld aan een kaart waarop de verschillende onderdelen van het menselijk lichaam worden benoemd. Maar er was nog geen kaart die laat zien wat er op psychologisch vlak met ons gebeurt.’

Wat laat de visualisatie zien?

‘We hebben een analogie gemaakt tussen het heelal, sterrenstelsels, planeten, kometen en sterren én de verschillende soorten menselijke emoties. We gebruikten hierbij het heelal als een metafoor. Het universum van emoties is verdeeld in twee afzonderlijke delen. In de top bevindt zich het sterrenstelsel van de positieve emoties (liefde, geluk en vreugde) en onderin de negatieve emoties (boosheid, angst, verdriet). De verbindingen geven de relatie tussen deze emoties aan.’

‘We hebben bijna vier jaar aan het project gewerkt. Onze eerste poging om dertig emoties te visualiseren leidde tot een meer esthetisch beeld dat niet duidelijk genoeg was om in de praktijk te worden gebruikt. In onze tweede poging werd het een uitdaging om een visualisatie te maken die vooral informatief en praktisch is. Met de hulp van Rafael Bisquerra konden wij onze informatie over meer dan 300 emoties langzaam maar zeker op de juiste plaats zetten in het sterrenstelsel. Hierbij hebben we steeds gebruik gemaakt van informatie die door de gemeenschap van psychologen wordt omarmd.’

Heeft de visualisatie geleid tot meer aandacht van onderzoekers op het gebied van emoties?

‘De visualisatie is direct opgepikt door de wetenschappelijke gemeenschap. Psychologen, psychiaters en zelfs onderwijsinstellingen en yogascholen maken gebruik van deze kaart om de complexiteit van de menselijke emoties te duiden. In vele gevallen wordt de kaart gebruikt als hulpmiddel bij medische consulten, workshops of gewoon als een referentiemodel voor mensen met gedragsproblemen.’

Deze bijdrage komt uit IP nr. 9 / 2015. Het gehele nummer kun je hier lezen