Hoe zet je data in om voetbal- en trainingsprestaties te verbeteren? Het is voor veel professionele clubs in het Nederlands voetbal nog een ontdekkingstocht. FC Utrecht zet het komend seizoen stappen door met LINKIT een innovatielab op te zetten om met behulp van data, algoritmes en machine learning de prestaties van de spelers op meerdere gebieden te meten en waar mogelijk te verbeteren.
Binnen het voetbal kun je algoritmes en machine learning op een aantal gebieden toepassen, weet LINKIT-ceo Bert Peters. ‘Om te beginnen natuurlijk het analyseren van wedstrijden en spelers. Daarnaast kan een innovatielab helpen om trainingsschema’s voor iedere speler te optimaliseren. Dit is belangrijk om spelers zo fit mogelijk te krijgen en houden, maar zonder dat ze blessures oplopen. Tot slot is het mogelijk data in te zetten om talentvolle spelers zo snel mogelijk te scouten. Tegenwoordig gebeurt dat al vanaf 8 jaar. Data kunnen helpen om inzicht te krijgen in hun mogelijke potentie.’
Geen totaaloplossing
Is er dan geen trainer meer nodig? ‘Natuurlijk wel’, zegt Peters. ‘Wij bieden een tool aan die inzicht geeft, maar er zijn nog veel meer factoren van belang. Een algoritme leert je niet voetballen en geeft ook geen inzicht in de persoonlijkheid van spelers. Wel is het zo dat het slim toepassen van data sportclubs naar grote hoogte kan tillen. Kijk maar naar de VS waar ze dit al langere tijd doen. In tien jaar tijd steeg de waarde van grote sportclubs van gemiddeld 40 naar 800 miljoen dollar.”
Naast het opzetten van het innovatielab zal het logo van LINKIT de komende twee jaar te zien zijn op de tenues van Jong FC Utrecht en de FC Utrecht Academie.
Op de foto vlnr: trainer Jong FC Utrecht René Hake, LINKIT-ceo Bert Peters en directeur Commercie FC Utrecht Joost Broerse.