‘Data draagt bij aan optimalisatie van communicatie, besluitvorming en samenwerking’

Er is een ‘datakloof’ tussen bedrijven die gedurende de coronacrisis hun besluitvorming op data baseren en organisaties die dat niet doen, zo blijkt uit onderzoek van Tableau.

De organisatie ondervroeg ruim 3500 senior managers en besluitvormers over de manier waarop zij tijdens de pandemie gebruikmaken van data, wat de lessen zijn die zij tot dusver hebben geleerd en hoeveel vertrouwen ze hebben in de wijzigingen binnen hun bedrijfsvoering met het oog op de lange termijn. 

De meerderheid van zakelijke besluitvormers bij datagestuurde ondernemingen (80%) stelt dat data hen een cruciaal concurrentievoordeel opleverde tijdens de pandemie. Ze zijn zich bewust van de belangrijke rol van data voor de toekomst van hun onderneming. Driekwart (76%) is van plan om hun investeringen in de ontwikkeling van datavaardigheden op te voeren, terwijl zij zich voor 2021 opmaken. Bovendien heeft 79% er vertrouwen in dat dit zal resulteren in gedegen zakelijke beslissingen.

Gevraagd naar de manier waarop een datagestuurde aanpak hen tijdens de pandemie heeft geholpen, noemden de zakelijke besluitvormers verschillende voordelen. Waaronder effectievere communicatie met medewerkers en klanten (42%), de mogelijkheid om sneller strategische beslissingen te nemen (40%), en intensievere samenwerking tussen teams in het kader van besluitvorming en probleemoplossing (36%).

Geen focus, geen urgentie

Opmerkelijk is dat niet-datagestuurde ondernemingen in deze onzekere tijden ook minder oog hebben voor het belang van data. Slechts 29% ziet data als middel om concurrentievoordeel op te doen, 56% zegt hun investeringen in datavaardigheden te willen terugschroeven of stopzetten, en slechts 36% heeft vertrouwen in hun vermogen om zakelijke beslissingen te nemen op basis van data.

De belangrijkste leringen die de respondenten uit de coronacrisis hebben getrokken zijn de noodzaak om flexibeler te werk te gaan (30%), projecten effectief op prioriteit in te delen en die sneller ten uitvoer te brengen (26%), en snellere toegang tot accuratere, opgeschoonde data te verkrijgen (25%). 

‘We zijn in 2013 begonnen met de ontwikkeling van datavaardigheden binnen onze organisatie. En daar hebben we tijdens de pandemie optimaal van kunnen profiteren’, zegt Dirk Holbach, corporate senior vice president & CSCO Laundry & Home Care bij Henkel. ‘We waren bijvoorbeeld in staat om in een paar dagen tijd onze complete inventaris van persoonlijke beschermingsmiddelen in kaart te brengen, zodat iedereen in elke fabriek precies kan zien wat we in huis hebben. Op die manier kan onze onderneming blijven draaien. Ik ben ervan overtuigd dat we hiermee belangrijke lessen leren die ons in de toekomst zullen helpen, in het bijzonder als het gaat om samenwerken.’

Onderzoeksresultaten

Het onderzoek is uitgevoerd door YouGov in opdracht van Tableau en omvat inzichten van respondenten die werkzaam zijn bij bedrijven van kleine, middelgrote en grote omvang en afkomstig uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Check voor alle onderzoeksresultaten deze link.