Commissariaat voor de Media bezorgd over invloed sociale media

Het Commissariaat voor de Media (CvdM) noemt het toenemende gebruik van sociale media en streamingdiensten ‘een zorgelijke ontwikkeling’. Het zou ten koste gaan van het gebruik van het Nederlandse media-aanbod, zo staat in de vandaag verschenen Mediamonitor 2024.

Het CvdM noemt deze ontwikkeling in het rapport zorgelijk. ‘Nederlandse televisiezenders informeren niet alleen burgers, maar spelen ook een verbindende rol in de samenleving. Streamingdiensten kunnen deze functies niet overnemen, omdat zij geen nieuws en actualiteiten aanbieden en slechts beperkt Nederlands aanbod hebben.’

De informerende rol van media kan in de toekomst deels worden opgevangen door sociale media, volgens het CvdM, maar alleen als betrouwbare journalistiek beter zichtbaar en vindbaar wordt. ‘Dit vraagt om gerichte actie van zowel wetgevers als mediabedrijven.’

Europese wetgeving

‘Het is cruciaal dat betrouwbare en relevante informatie voor iedereen zichtbaar en toegankelijk blijft’, zegt CvdM-voorzitter Amma Asante (foto). ‘Europese regelgeving speelt een sleutelrol bij het beter zichtbaar maken van het Nederlands media-aanbod en het creëren van een mediaomgeving die aansluit bij de behoeften van gebruikers.’

Daarom pleit het CvdM voor Europese wet- en regelgeving om belangrijke informatie prominent zichtbaar en goed vindbaar te maken. Het CvdM roept mediabedrijven op om de informerende rol van media te behouden door betrouwbare journalistiek beter vindbaar te maken.

De Mediamonitor volgt jaarlijks de ontwikkelingen in de Nederlandse mediasector. Een jaar geleden uitte het CvdM de zorg dat Nederlandse jongeren onvoldoende in aanraking komen met kwaliteitsnieuws en professionele journalistiek.

De Mediamonitor 2024 is hier te vinden.

Bron: ANP