De interesse in, het gebruik van en het vertrouwen in nieuws daalt. Daardoor ontstaat het risico dat burgers steeds minder goed geïnformeerd zijn, schrijft het Commissariaat voor de Media in het dinsdag gepubliceerde Digital News Report 2025. Met name in de groep 18-34 jaar zijn het gebruik en vertrouwen laag.
Het vertrouwen in het nieuws is nu op het laagste punt sinds de eerste meting in 2018. Verder is het nieuwsgebruik afgenomen, met name nieuws op tv. In 2018 keek 73 procent van de Nederlanders televisienieuws, in 2025 is dit nog maar 58 procent. Ook online en op sociale media wordt steeds minder nieuws gebruikt.
Met name onder jongeren tussen 18 tot 34 jaar neemt interesse in en gebruik van nieuws af. In 2025 geeft nog maar een op de drie jongeren aan erg of buitengewoon in nieuws geïnteresseerd te zijn. Het rapport toont aan dat als we online nieuws gebruiken, de rol van big tech en AI toeneemt. Voor 60 procent van de jongeren zijn big tech-platforms de belangrijkste toegang tot online nieuws.
AI-chatbots
‘De verschuiving in mediagebruik naar internationale platforms vergroot de potentiële opiniemacht die big tech heeft als poortwachter van het nieuws’, schrijft het CvdM in het rapport. De platforms bepalen met hun algoritmes wat en hoeveel gebruikers zien en horen. Nieuwsmedia kunnen daardoor burgers minder goed bereiken met journalistiek nieuws.
Een op de twintig Nederlanders gebruikt AI-chatbots als ChatGPT voor nieuws. In de groep 18 tot 34 jaar gebruikt 11 procent een AI-chatbot voor nieuws.
Drie aanbevelingen
Naar aanleiding van het rapport doet het Commissariaat drie aanbevelingen: reguleer big tech, zodat nieuws prominenter aanwezig wordt in het aanbod en nieuwe verdienmodellen voor de professionele journalistiek kunnen ontstaan. Als tweede: kijk vooruit en zorg dat nieuwsmedia relevant zijn en blijven voor iedereen en als derde wakker interesse in nieuws aan en neem verantwoordelijkheid voor actief nieuwsgebruik.
Digital News Report
Het jaarlijkse Digital News Report geeft de laatste stand van zaken weer op het gebied van het nieuwsgebruik en het vertrouwen in nieuwsmedia in Nederland. Het Commissariaat werkt sinds 2018 samen met The Reuters Institute for the Study of Journalism en brengt jaarlijks de Nederlandse versie van het Digital News Report uit.