Column: Mobiel zoeken – zegen of vloeken

Het is niets nieuws als ik vertel dat een steeds groter deel van de zoekopdrachten die zoekmachines binnenkrijgen afkomstig is van mobiele apparaten. Het aandeel van mobieltjes schijnt begin dit jaar de pc’s zelfs al te hebben ingehaald. Niet zo gek, want er zijn intussen ook meer dan tweemaal zoveel mobiele apparaten als pc’s. Net zo goed als wereldwijd meer mensen een mobieltje hebben dan een wc (maar dat terzijde).

Veel van die ‘queries’ zijn ook niet het soort zoekacties dat wij als informatieprofessionals plegen te doen – als we aan het werk zijn althans. Veel zoekvolume betreft eenvoudige ‘local search’, wat je natuurlijk vooral doet als je met een mobieltje in je hand ergens staat en ter plekke iets lokaals wilt weten. Veel van dat zoeken komt ook uit apps, in plaats dat een browser wordt gebruikt.

Intussen lijkt deze ontwikkeling ook gevolgen te krijgen voor onze professionele informatie processen. En zelfs in meer opzichten. In de eerste plaats zal het u wel al zijn opgevallen dat steeds meer websites hun tekst – ook op een gewone pc – in heel grote letters presenteren. Heel handig dat je achter de pc nu geen leesbril meer hoeft op te zetten. Maar het is natuurlijk vooral ingegeven door de behoefte om met hetzelfde interface ook mobiele gebruikers met hun kleine schermpjes te kunnen bedienen. Of je dat ook al ‘adaptive web design’ mag noemen is natuurlijk maar de vraag.

Maar daarnaast lijkt het ook nog wat consequenties te hebben die minder positief zijn. Regelmatig ontdek ik dat op een op deze manier vernieuwde site bepaalde keuzes of functies niet meer worden aangeboden, omdat ze – kennelijk – niet meer in die vereenvoudigde mobiel-georiënteerde lay-out passen. En zelfs als er nog wel een apart scherm met pc-opmaak is, blijkt zo’n extraatje daar voor het gemak soms ook maar vast verwijderd.

Een andere ontwikkeling heeft misschien ook wel voor een deel te maken met de opkomst van mobiel: de trend dat zoekmachines op queries reageren met ‘antwoorden in plaats van 10 blauwe links’. Zo’n antwoord past makkelijker op het mobiele schermpje dan een lijst met tien blauwe links. En voor gebruikers van mobieltjes zijn dergelijke concrete antwoorden vaak ook voldoende. Voor onze professionele zoekvragen in de meeste gevallen niet.

Of wij als informatieprofessionals gediend zijn van deze ontwikkelingen, is voor grote spelers op het web natuurlijk niet interessant. Voor Google zijn wij een quantité négligeable. Voor hen komt het geld – indirect – van de mobiele zoekers die lokaal iets willen consumeren of kopen. Als wij ons niet willen voegen naar wat Google c.s. goeddunkt, kunnen we hooguit uitwijken naar de alternatieven die er nog altijd zijn. Bij sites binnen onze eigen omgeving moeten we in deze zaken dan wel aansturing geven. Alleen maar vloeken hierover helpt niet.

Eric Sieverts is redacteur van IP en freelance docent en adviseur.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 3 / 2015. Het gehele nummer kun je hier lezen