ChatGPT staat nog steeds bovenaan de lijst van meest populaire AI-tools. Wel komt er steeds meer concurrentie. Dat blijkt uit cijfers van A16z (Andreessen Horowitz). Het bedrijf publiceert elk halfjaar de Top 100 Gen AI Consumer Apps op basis van de unieke maandelijkse gebruikers.
Er zijn inmiddels al bijna 16.000 AI-tools en elke dag komen er nieuwe bij.
De ranglijst wordt verdeeld in de top 50 AI-tools voor web en de top 50 voor mobiel. ChatGPT staat in beide lijsten op nummer een. Volgens een bericht op Frankwatching krijgt de tool van OpenAI wel steeds grotere concurrentie. Bij de webproducten staan Perplexity – populairder dankzij de functie van (gratis) AI-zoekmachine – en Claude op plek 3 en 4 en ze stijgen snel in gebruik. Bij de apps ziet a16z de groeiende populariteit van AI-assistent Luzia.
Meer tools voor tekst, beeld, muziek
Een andere trend is dat AI-tools voor het genereren van tekst, beeld, spraak, muziek en video steeds vaker in de ranglijsten voorkomen. Meer dan de helft van de apps en tools in de top 100 richt zich op het genereren of bewerken van content.
Daarnaast begint uiterlijk een rol te spelen in de ranglijsten. Frankwatching noemt tools waarbij je je foto kunt uploaden en laten beoordelen. De tool geeft je tips over hoe je ‘aantrekkelijker’ wordt. Hulp bij online dating kun je ook krijgen door een screenshot van een conversatie of profiel te uploaden. De chatbot geeft dan suggesties voor wat je tegen iemand kunt zeggen.
Geen Google
Het is opvallend dat er geen Google-producten in de top 100 staan. De ranglijsten staan hier.