Boekverkoper Monique Burger schreef een prikkelend boek voor iedereen die met klanten te maken heeft. Ook bibliotheekmedewerkers.
Door: Carin Klompen
Nu de boekenbranche het moeilijk heeft door het slechte economische klimaat, de ontlezing en de digitalisering van de samenleving, kan het geen kwaad om je als boekhandelaar te laten inspireren door de Beste Boekverkoper van Nederland. In het wat schreeuwerig uitgegeven boekje Groeten is gratis beschrijft Monique Burger hoe ze na jarenlang met veel succes en enthousiasme in een boekhandel te hebben gewerkt, in Amsterdam-Osdorp De Nieuwe Boekhandel begint.
Sterke punten
Haar eigen sterke punten maakt ze tot kernkwaliteiten van haar (zelfstandige) winkel, namelijk: vakkundig, persoonlijk en vernieuwend. Alles wat je doet moet passen binnen je bedrijfsprofiel, vindt ze. Als voorbeeld geeft ze aan nooit handgeschreven mededelingen op te hangen in haar winkel. Ze durft het aan om een geldvrije (alleen pinnen) en groene, duurzame winkel te zijn en laat zien hoe ze dit duidelijk maakt aan haar klanten. Zo krijgt niet iedereen automatisch zijn aankoop in een plastic tasje aangereikt. Ook betrekt ze haar klanten actief bij de verkoop door ze zelf korte commentaren te laten schrijven over boeken die ze mooi vinden. De teksten worden zowel in de vorm van een buikbandje om het boek gevouwen als op de website geplaatst. Belangrijk is dat je veel aandacht besteedt aan hoe je omgaat met klanten. Check je smile is dan ook het credo.
Naast vele tips en adviezen worden de sociale media niet vergeten. Via Twitter werd De Nieuwe Boekhandel al wereldkundig gemaakt, nog voordat de winkel zijn deuren had geopend. Ook Burgers acties rondom de verkoop van ebooks – via de kassa in haar winkel – komen aan bod. Het boekje sluit af met het succesverhaal van de schijfster als winnares van de Albert Hogeveen-bokaal. Hiermee wordt ze Nederlands Beste Boekverkoper. Direct daaropvolgend opent ze haar nieuwe winkel. Dat ze dit voor elkaar heeft gekregen, komt mede door de hulp die ze kreeg van vele vrienden en collega’s.
Feel good
Alles bij elkaar is het een feelgoodboek met een soort van optimisme dat je tegenkomt in populaire Amerikaanse managementboeken. Toch leest het boek als een hapklaar brokje vlot weg. Het is niet vernieuwend wat Monique Burger behandelt en soms zijn haar voorbeelden iets te simpel, maar tips zoals ‘Kijk de klant aan, praat niet door hem heen’ zijn zeker bruikbaar voor boekverkopers én bibliotheekmensen. En al ga je tijdens het lezen door vele open deuren, het is handig om allerlei praktische tips op een rijtje gepresenteerd te krijgen. Voor bibliotheekmanagers is Groeten is gratis bruikbaar om aan medewerkers uit te leggen waar ze op moeten letten om hun bibliotheek zo representatief mogelijk te maken, inclusief henzelf – zeker nu openbare bibliotheken zich steeds meer richten op het retailconcept. En ach, was iedereen maar zo enthousiast over het boekenvak.
Groeten is gratis: hoe word ik de beste verkoper | Monique Burger | Houten-Antwerpen: Het Spectrum | 2011 | 114 p. |
ISBN 9789000306688 | € 14,99 | Waardering: ●●●○○
Deze bijdrage komt uit IP nr. 3 / 2012. Het gehele nummer kun je hier lezen