Online krantenkiosk Blendle, gestart in 2014, zegt inmiddels 1 miljoen geregistreerde gebruikers te hebben, in zowel binnen- als buitenland. Het aantal actieve gebruikers ligt echter lager.
De meeste gebruikers van Blende, inmiddels ook actief in België, Duitsland en de Verenigde Staten, komen uit Nederland. Ze zijn gemiddeld 30 jaar oud en het grootste deel is onder de 35.
Tachtig procent van de geregistreerde gebruikers heeft echter nooit geld gestort op zijn Blendle-account; sommigen hebben niets gedaan met de 2 euro 50 welkomsttegoed, schrijft de Volkskrant. Medeoprichter Alexander Klöpping reageert hier luchtigjes op: ’We hebben 1 op de 5 gebruikers zover gekregen dat ze wel betalen voor artikelen. In veel gevallen jongeren, die journalistiek tot voor kort zagen als iets dat gratis is.’
In de nabije toekomst gaat Blendle de dienst Premium Feed aanbieden. Hiermee krijgen gebruikers de mogelijkheid zeer specifieke interessegebieden te laten instellen om artikelen op te selecteren. De feeds worden niet door mensen samengesteld, maar door zelfontwikkelde algoritmen.
Onlangs nam Blendle PAPER over van de Persgroep Nederland. PAPER, een app waarop je een abonnement kunt nemen voor € 5,95 per maand, selecteert dagelijks de beste artikelen uit het AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool en regionale dagbladen als Tubantia, De Gelderlander en Eindhovens Dagblad.