Beeld & Geluid introduceert het gratis digitaal lesmateriaal bij de Netflix-serie Adolescence, ontwikkeld in samenwerking met docenten en getest door leerlingen. ‘Adolescence en mediawijsheid’ is gemaakt voor het voortgezet onderwijs en ondersteunt scholen bij het nieuwe leergebied Digitale Geletterdheid.
Het lesmateriaal helpt docenten en leerlingen om in gesprek te gaan over thema’s als sociale media, influencers, bubbels, relaties en zelfbeeld. De Netflix-serie Adolescence toont hoe de digitale wereld de identiteit van jongeren kan vormen en schoolcultuur kan beïnvloeden. Het lesmateriaal neemt de serie als aanknopingspunt om in de klas te spreken over de kansen en risico’s van de online leefwereld. Leerlingen leren reflecteren op hun eigen gedrag, de invloed van rolmodellen en ontdekken hoe media hun blik op de wereld zowel kunnen verrijken als vervormen. Daarmee moet het materiaal bijdragen aan het vergroten van mediabewustzijn en digitale weerbaarheid.
Vanuit Den Haag
Mede-initiatiefnemer Barbara Kathmann (Kamerlid GroenLinks-PvdA) ontving maandag in debatcentrum Nieuwspoort in Den Haag symbolisch de Mediawijsheid-schoolagenda van Helen Meijer, manager Educatie van Beeld & Geluid. Kathmann opende in april het gesprek om, in navolging van Groot-Brittannië, ook in Nederland lesmateriaal te maken rondom Adolescence. Tijdens de bijeenkomst in Nieuwspoort waren naast Kathmann ook mede-Kamerleden Don Ceder (ChristenUnie), Hanneke van der Werf (D66) en Ingrid Michon-Derkzen (VVD) aanwezig voor een gesprek over het lesmateriaal en het thema mediawijsheid.
Voor en door docenten
Het digitaal lesmateriaal is in co-creatie met docenten ontwikkeld en uitgebreid getest door leerlingen. Fragmenten uit de serie zijn gecombineerd met materiaal uit de collectie van Beeld & Geluid, waardoor de thematiek in een Nederlandse context wordt geplaatst. Ter begeleiding kunnen docenten gebruikmaken van een docentenhandleiding bij het digitaal lesmateriaal. Docenten kunnen de lessen flexibel inzetten en naar eigen inzicht aanpassen aan hun eigen klas(sen).
‘Met dit nieuwe lesmateriaal bieden we hen concrete handvatten, die aansluiten bij hun eigen lespraktijk en bij de leefwereld van jongeren. Zo stimuleren we niet alleen gesprekken in de klas, maar dragen we ook bij aan de bredere ontwikkeling van digitale geletterdheid en mediawijsheid’, zegt Helen Meijer, manager Educatie bij Beeld & Geluid.
Foto: Barbara Kathmann (GL-PvdA) ontvangt de Beeld & Geluid-schoolagenda van manager Educatie Helen Meijer, in het bijzijn van Jasmijn Touw (Netflix). Foto: Feike Faase