Het International Documentary Film Festival Amsterdam en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid geven invulling aan een hernieuwd partnerschap dat zich volledig richt op hergebruik van archiefmateriaal in documentaires.
Met het partnerschap wordt de verbinding benadrukt tussen kwalitatief hoogwaardige documentaires en de rol die een rijk en toegankelijk archief inclusief professionele ondersteunende expertise daarbij kan spelen. Zoals het IDFA het zegt: het archief is “een van de pijlers van het documentairevak”. Als inspiratie, bron en reflectie is een archief onmisbaar voor documentairemakers, waar ook ter wereld.
Het partnerschap komt tot uitdrukking in onder meer de nieuwe IDFA Competition for Creative Use of Archive en de daaraan verbonden Beeld en Geluid IDFA ReFrame Award, en de ondersteuning van het Focusprogramma: Re-releasing History. Beeld en Geluid is daarnaast mede-organisator van de Industry Talk: Who owns history? The Politics of Memory Preservation die het herinterpreteren van archiefmateriaal, home movies en found footage als onderwerp heeft.
IDFA Competition for Creative Use of Archive; Beeld en Geluid IDFA Reframe Award
De nieuwe, internationale IDFA Competition for Creative Use of Archive bestaat dit jaar uit negen documentaires die tijdens IDFA in première gaan. Het betreft werk van zowel nieuwe, getalenteerde makers als gerenommeerde makers.
De driekoppige jury – dit jaar bestaande uit film- en media-artist Péter Forgács, filmmaker/ producer Mohanad Yaqubi en editor Barbara Hin – kiest uit deze producties de winnaar van de Beeld en Geluid IDFA ReFrame Award, uit te reiken op woensdag 27 november tijdens de IDFA Awards Ceremony en bestaande uit een sculptuur en € 5000,-.
De negen producties in deze competitie zijn: 1982 – Lucas Gallo (Argentinië, Brazilië), Bile – Ira A. Goryainova (België), I Owe You a Letter About Brazil – Carol Benjamin (Brazilië), Just Don’t Think I’ll Scream – Frank Beauvais (Frankrijk), Letter to the Editor – Alan Berliner (Verenigde Staten), Marshawn Lynch: A History – David Shields (Verenigde Staten), Reflector – Piotr Winiewicz, Dawid Gorny, RNDR (Denemarken, Nederland) (DocLab: Exhibition), State Funeral – Sergei Loznitsa (Litouwen, Nederland), They Call Me Babu – Sandra Beerends (Nederland).
IDFA Competition for Creative Use of Archive
Focus: Re-releasing History
Beeld en Geluid ondersteunt tevens het focusprogramma dat keuzes belicht die filmmakers maken als zij trachten de geschiedenis opnieuw te interpreteren. De elf films in dit programma hebben allemaal één ding gemeen: ze bestaan volledig uit bestaand materiaal: archiefmateriaal, home movies en found footage.
In een longread onderzoekt documentaire-legende Alina Marazzi de thema’s van het focusprogramma.
Industry Talk: Who owns history? The politics of memory preservation
Naar aanleiding van het Focusprogramma: Re-releasing History organiseren IDFA en Beeld en Geluid op zaterdag 23 november een Industry Talk over het herinterpreteren van archiefmateriaal, home movies en found footage. Hoe gaan filmmakers te werk en hoe gaat een archief als Beeld en Geluid om met het hergebruik in een andere context of betekenis?
Sprekers: David Shields (Marshawn Lynch: A History), Susana de Sousa Dias (Still Life), Sandra Beerends (They Call Me Babu) en Ruurd Blom (Beeld en Geluid). Moderator: June Givanni (curator en oprichter van Pan African Film Archive).
Industry Talk: Who owns history? The politics of memory preservation
Industry Session: The Use of Archive Footage in your Documentary.
De beroepsvereniging film- en televisiemakers NBF organiseert in samenwerking met Beeld en Geluid tijdens het IDFA op maandag 25 november in de Filmacademie een Industry Session over het gebruik van archiefmateriaal in documentaires. De focus ligt op de rechten die wel of niet op het materiaal rusten. De sessie wil misverstanden en onzekerheden rond het gebruik van materiaal waar copyright op rust ophelderen.
Sprekers, o.a.: Pieter van Huystee (producent They Call me Babu), Menno Strunk (Getty Images) en Mick Bal (Beeld en Geluid).
Industry Session: The Use of Archive Footage in your Documentary