AI vestigt zich in digitale medialandschap, X verliest vertrouwen en gebruikers

Ondanks zorgen wordt AI steeds vaker gebruikt in het digitale medialandschap. X (voorheen Twitter) verliest gebruikers door het gebrek aan vertrouwen of gevoel van onveiligheid. Dit zijn twee conclusies uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ van GfK.

Twee derde van de Nederlandse bevolking (13 jaar en ouder) is bekend met AI en weet wat je ermee kunt. Een derde van de bevolking heeft wel eens een AI-platform gebruikt. ChatGPT is veruit het meest gebruikte platform, vooral door jongeren. Toch heeft de helft van de 13-34-jarigen nog geen gebruikgemaakt van ChatGPT (periode januari-juli 2024).

Toename desinformatie

Gebruikers komen het meest op AI-platforms voor tekst (schrijven, samenvatten, verbeteren van teksten) en in veel mindere mate voor beeld en geluid. Ook het zoeken van informatie en inspiratie zijn populair.

Zorgen zijn er ook over de ontwikkelingen van AI. Veelgenoemde argumenten hiervoor zijn de toename van nepnieuws of desinformatie. Ook is het respondenten soms niet duidelijk of iets echt is of door AI gecreëerd. Over dit laatste willen ze meer duidelijkheid bij nieuwe output.

Vertrouwen media

Traditionele media zoals televisie en radio genieten nog altijd het meeste vertrouwen in veiligheid rondom data en persoonsgegevens. Sociale media worden het minst vertrouwd. Vooral X en TikTok scoren laag, waarbij het vertrouwen in X is gedaald ten opzichte van 2022. De overgang van Twitter naar X heeft het platform geen goed gedaan, een deel van de gebruikers is wegens dit gebrek aan vertrouwen gestopt met het gebruik ervan.