Adlib maakt volgende stap

Adlib is sinds kort in handen van de Zweedse Axiell Group. CEO Bert Degenhart Drenth licht de overname toe.

Door: Ronald de Nijs

Het kan verkeren. ‘Een half jaar geleden hadden we net besloten om op de oude voet – dat wil zeggen: zelfstandig – met ons bedrijf in Maarssen verder te gaan,’ vertelt Bert Degenhart Drenth (Chief Executive Officer, 1960). In 1986 is hij samen met Marijke van der Kwartel (Chief Financial Officer, 1960) Adlib Information Systems gestart. ‘Gesprekken met een marktpartij die ons had benaderd, waren op niets uitgelopen. Er was geen klik.’

Kort na die beslissing werden ze benaderd door de Axiell Group uit Zweden. In de periode dat de overnamegesprekken plaatsvonden, wendden zich zelfs nog twee andere bedrijven tot Adlib. ‘De keuze is gevallen op Axiell. De Scandinavische mentaliteit ligt ons: no-nonsense, zakelijk maar ook menselijk.’

Veilig

‘Al een tijdje vroegen Marijke en ik ons af hoe we een volgende stap met ons bedrijf konden nemen. In de museummarkt bijvoorbeeld zijn alle spelers ongeveer even groot. Geen van die partijen is in staat om door organische groei daar boven uit te steken. Dat was voor ons een van de redenen op zoek te gaan naar een samenwerkingspartner.’

‘Bovendien: Marijke en ik zijn allebei begin vijftig. We willen niet gedwongen worden om ons bedrijf te verkopen op het moment dat we met pensioen gaan. We streefden ernaar Adlib, dat we als ons levenswerk beschouwen, nu al ergens onder te brengen.’

‘We hebben het gevoel dat ons bedrijf bij Axiell in veilige handen is. We hebben een eigen product, een eigen markt; dat blijft allemaal zoals het is. Het is contractueel vastgelegd dat Marijke en ik minimaal vijf jaar in dienst blijven. Daarmee geeft Axiell aan dat ze de mensen en de continuïteit van het bedrijf belangrijk vinden. Ik maak deel uit van de technische advisory board van Axiell; daarnaast zit ik samen met Marijke in het MT van Axiell.’

Grotere markt

De Axiell Group heeft 200 personeelsleden en zet 30 miljoen euro om, Adlib telt zo’n 30 personeelsleden, met een omzet van 3,5 miljoen euro. Wat maakte Adlib tot een interessante overnamekandidaat? ‘Axiell richt zich met vijf producten vooral op openbare en schoolbibliotheken in Scandinavië, een markt die wij als Adlib niet bedienen. Het bedrijf wil toe naar minder producten – en dan kopen ze er nog eentje bij! (lacht) Ze zijn erg geïnteresseerd in onze technologie. Een van mijn taken is om mee te denken hoe Axiell’s producten beter geïntegreerd kunnen worden en of ze met ons eigen Adlib-product kunnen worden geïntegreerd.’

‘Ook bezit Axiell Calm, een product dat door heel veel Britse archieven en daarnaast door een handvol musea wordt gebruikt. Die Britse museum- en archiefmarkt, waar wij met Adlib een krachtige marktpositie hebben, willen ze samen met ons gaan versterken.’ ‘Axiell beperkt zich dus tot Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk, terwijl Adlib zich richt op zowel Europa als daarbuiten. Voor Axiell is het prettig om dat stuk van de markt nu ook mee te kunnen nemen.’

Archieven

De voordelen van de schaalvergroting zijn al meteen merkbaar. ‘We hebben net een RFP (Request for Proposal) gehad voor Finse musea. Het is fijn om dan te kunnen zeggen dat we ook een kantoor in Finland hebben. Dit maakt de uitbreiding naar Scandinavië voor ons gemakkelijker. Verder doen we samen met Axiell een tender voor een groot nationaal archief. Ik hoop sowieso meer voet aan de grond te krijgen bij de archieven. Men moet ons in Nederland nog meer gaan zien als leverancier van archiefsystemen. Maar dat begint gelukkig te komen.’

Ronald de Nijs is eindredacteur van InformatieProfessional.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 3 / 2013. Het gehele nummer kun je hier lezen