De digitalisering van fotografie en de opkomst van sociale media hebben voor een enorme stroom aan beelden gezorgd. Door de hoeveelheid en de vluchtigheid van beelden is het soms moeilijk betekenis aan foto’s toe te kennen. Het blijft vaak bij een snelle blik op het zoveelste plaatje op Instagram. Het samen werken aan het toekennen van waarde en betekenis aan beeld is het centrale thema binnen de tentoonstelling Collectivism, die tot en met 18 juni is te zien in Fotomuseum Foam Amsterdam.
De afgelopen jaren zijn op allerlei plekken op de wereld collectieven ontstaan die zich niet gebonden weten aan instituten of van boven af opgelegde manieren om activiteiten te organiseren. Ook bij fotografen en kunstenaars is er een groeiende tendens om de handen ineen te slaan en zichzelf te organiseren. Veel van dergelijke collectieven zijn gebaseerd op het principe van ‘cut the middle man’ en ‘do it yourself’. Hoewel de uitgangspunten, artistieke strategieën, processen en visuele ‘eindproducten’ zeer uiteenlopen, delen de collectieven het enthousiasme voor interdisciplinaire samenwerking en een open blik op de wereld. Het ene collectief presenteert zich als veilinghuis, het andere als winkel, digitale flowerpowerbeweging of reizende karavaan.
Een voorbeeld van zo’n fotografencollectief is #Dysturb (www.dysturb.com). Het is mede-opgericht door drie fotojournalisten die eerder werkten voor gerenommeerde persbureaus. #Dysturb stelt zich als doel om weinig besproken, maar belangrijke onderwerpen onder de aandacht te brengen door middel van guerrilla-activiteiten op straat. Op de hier getoonde afbeelding plaatst het #Dysturb-team een foto van Alvaro Canovas, gemaakt in Israël, tijdens het Festival Visa pour l’image (2006) in Perpignan.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 4 / 2017. Het gehele nummer kun je hier lezen.