Amerikaanse bibliotheken eisen betere ebookdienstverlening

Bibliotheken willen gebruikers betere toegang bieden tot digitale publicaties.

Meer dan 90 grote openbare bibliotheken in de Verenigde Staten en Canada zijn een initiatief gestart om betere dienstverlening voor ebooks af te dwingen. Het initiatief, ReadersFirst genoemd, richt zich op zogeheten e-contentproviders, de bedrijven die de digitale publicaties van uitgevers ontsluiten voor bibliotheken.

De bibliotheken, waaronder de New York Public Library en Cambridge Libraries, eisen dat de e-contentproviders lezers betere toegang bieden tot ebooks en andere digitale uitgaven. Ze hebben vier eisen op tafel gelegd:

  • Bibliotheekgebruikers moeten via één catalogus het gehele aanbod van een bibliotheek kunnen doorzoeken. E-contentproviders werken nu vaak met aparte catalogi die alleen de producten bevatten die zij aanbieden.
  • Communicatie met bibliotheekgebruikers over bijvoorbeeld reserveringen, uitleningen en boetes moet via het systeem van de bibliotheek plaatsvinden en door bibliothecarissen geïnitieerd worden. Nu moeten zowel bibliothecarissen als gebruikers vaak aparte sites bezoeken en zijn het vaak de e-contentbedrijven die mededelingen doen over ebooks.
  • Bibliotheken moeten de vrije keuze krijgen om de digitale producten die ze willen aanbieden te bestellen. Ze moeten niet gebonden zijn aan bepaalde bedrijven en/ of technische systemen.
  • Bibliotheekgebruikers moeten ebooks kunnen downloaden die te lezen zijn op alle soorten ereaders, van de Kindle tot de Nook tot de iPad.

De e-contentproviders moeten voldoen aan deze eisen, anders kunnen bibliotheken niet langer functioneren als belangrijke leveranciers van informatie. De 92 bibliotheken die zich hebben aangesloten bij ReadersFirst, zullen voortaan bij de aankoop van digitale content rekening houden met de bereidheid van de bedrijven om de eisen in te willigen.

www.readersfirst.org

Deze bijdrage komt uit IP nr. 7&8 / 2012. Het gehele nummer kun je hier lezen